Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Bratislava

Dopravný podnik Bratislava opäť predĺžil tender na 85 nových autobusov

Ilustračná snímka. Foto: FOTO TASR – Jakub Kotian

DPB vyhlásil 19. augusta dve verejné obstarávania, a to na nákup 81 kĺbových autobusov a na nákup štyroch minibusov (s dĺžkou maximálne osem metrov).

Bratislava 8. októbra (TASR) – Dopravný podnik Bratislava (DPB) opäť predĺžil lehotu na predkladanie ponúk k tendru na 85 nových autobusov za viac ako 27 miliónov eur. Tentoraz do 8. novembra. Vyplýva z oznámenia vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie.

"Veríme, že sa nám tým podarí získať čo najviac ponúk a prispeje to k ešte vyššej férovosti súťaže," vyhlásil dopravca.

DPB vyhlásil 19. augusta dve verejné obstarávania, a to na nákup 81 kĺbových autobusov a na nákup štyroch minibusov (s dĺžkou maximálne osem metrov). Ide o jeden z najväčších a najvýznamnejších tendrov v histórii bratislavskej MHD. Záujemcovia mali pôvodne predkladať svoje ponuky do súťaže do 19. septembra. V ten deň chcel podnik ponuky aj otvárať.

Začiatkom septembra však DPB avizoval, že zvažuje predĺžiť lehotu minimálne o ďalších desať dní, aby sa do súťaže mohlo zapojiť čo najviac výrobcov z celej Európy, vznikla medzi nimi čo najväčšia rivalita a ponúkli svoje vozidlá s čo najnižšou maržou. Napokon predĺžil do 4. októbra lehotu na predkladanie ponúk k tendru. Tento termín však opäť predĺžil do 8. novembra.

DPB sa pri obstarávaní autobusov rozhodol nepoužiť e-aukciu, ale takzvanú sealed-bid aukciu. Tá funguje tak, že uchádzači nevedia, či sa do súťaže prihlásil aj ich konkurent, a majú stanovený termín, do ktorého musia predložiť svoju cenovú ponuku. "Po uplynutí tejto lehoty už nemôžu svoju ponuku upravovať. Až po uplynutí lehoty sa dozvedia, či boli vo verejnom obstarávaní sami, a ak nie, aké boli ceny ostatných. Máme za to, a potvrdzujú to aj mnohé odborné výstupy, že tento spôsob súťaže podstatne mení motiváciu firiem a znamená výhodnejší nákup pre obstarávateľa," informoval začiatkom septembra manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický. Tento postup považuje podnik za najtransparentnejší a z pohľadu obstarávateľa za najekonomickejší. Podnik deklaruje, že chce dať viac času aj výrobcom autobusov, aby sa mohli pýtať na požadované technické špecifikácie a mali čas na prípravu ponuky. Dopravca deklaruje, že už pôvodné kritéria súťaže boli nastavené tak, aby nepreferovali žiadneho výrobcu a dávali možnosť prihlásiť sa každému.

V prípade tendra na kĺbové autobusy je celková odhadovaná cena zákazky 26.805.000 eur bez DPH. Pri súťaži na minibusy je predpokladaná hodnota zákazky 915.408 eur bez DPH. DPB chce nakúpiť vozidlá v špeciálnej výbave. Všetky budú mať zabudovanú výkonnú klimatizáciu, determálne okná, wifi pripojenie, USB zásuvky na dobíjanie mobilov a bezpečnostné kamery. Všetky budú musieť podľa dopravcu spĺňať najnovšie emisné normy Euro 6. Prvé z nových autobusov majú v Bratislave začať premávať budúci rok.