Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Bratislava

Petržalskí čitatelia môžu v knihe nechať odkaz, či sa ju oplatí čítať

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Do projektu vybrali 100 kníh, ktoré zahŕňajú dve vekové a päť žánrových kategórií.

Bratislava 3. apríla (TASR) – Výborne, váham alebo viac nie – niektorý z týchto odkazov môžu nalepiť na knihu, ktorú prečítali, mladí čitatelia v petržalskej knižnici. Ostatným, ktorí si budú chcieť knihu vypožičať, tak dajú svoje odporúčanie. Ak im však takýto priestor na vyjadrenie názoru nestačí, napísať svoje pocity môžu aj priamo do kníh. Pre TASR to povedal poverený vedúci oddelenia komunikácie s verejnosťou miestneho úradu v bratislavskej Petržalke Michal Kaliňák.

Do projektu vybrali 100 kníh, ktoré zahŕňajú dve vekové a päť žánrových kategórií. Do každej knihy potom vlepili na koniec ešte jednu bielu dvojstranu. Tá čitateľov vyzýva, aby na ňu napísali svoje hodnotenie pre ostatných. "Pre mnohých, najmä detských čitateľov a tínedžerov, sú osobné hodnotenia autentickejšími, ako napríklad anotácie v knihe. Pod svoj názor sa pritom čitateľ môže, ale aj nemusí podpísať, nedávame v tomto smere žiadne obmedzenia," vysvetľuje Kaliňák s tým, že svoje názory však musia čitatelia vyjadriť slušne.

Kým však podľa neho čitatelia knihy radi označia nálepkou, so slovnými hodnoteniami je to trocha ťažšie. "Predsa len, naša vžitá predstava, že do kníh sa nemá nič vpisovať, je asi silná," myslí si Kaliňák. Ak však bude väčší záujem, k dvojstrane radi vlepia ešte ďalšie.

Projekt je podľa Kaliňáka určený najmä na podporu čítania u staršej školskej mládeže a tínedžerov, pri ktorých možno sledovať nezáujem o čítanie ako také. "Prostriedkami, ktoré sú im blízke, chceme skúsiť prelomiť bariéru medzi nimi a čítaním," podotkol Kaliňák. Nálepky tak majú napodobniť napríklad možnosť, kedy na sociálnej sieti mladí označujú fotografiu či komentár, že sa im páči. "Ak ich nepodporíme v tomto veku, ak by sme nevyužili potenciál, ktorý v nich zostal z detských čias, kedy ešte čítali, nebudú z nich nikdy čítajúci dospelí," zdôraznil Kaliňák.

Projekt má zároveň pomôcť rozvíjať kritické myslenie mladých, aby sa naučili vyjadriť svoj názor tak, aby bol prijateľný pre iných, hoci by mal byť kritický.