Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Bratislava

Väčšina Petržalčanov chce rezidenčné parkovanie, tvrdia poslanci

Ilustračné foto Foto: Ilustračné foto: TASR/Tomáš Halász

Až 95 percent účastníkov ankety chce účelovo viazať financie zo spoplatnenia parkovania na skvalitňovanie mobility.

Bratislava 1. decembra (TASR) – Zhruba 66 percent oslovených obyvateľov bratislavskej Petržalky chce pokračovať v parkovacej politike, a to formou rezidenčného parkovania. Takmer polovica, 47 percent, si však nepraje, aby ľudia, ktorí nemajú v mestskej časti trvalý pobyt, mali rezidenčnú kartu. Tvrdí to petržalský poslanecký klub a koalícia Zmena zdola, NOVA, KDS, OĽaNO i nezávislí miestni poslanci na základe predbežných výsledkov ankety. Tú zrealizovali, aby zistili názor verejnosti na riešenie parkovania v Petržalke.

Do ankety sa však zapojilo 80 ľudí z najväčšej bratislavskej mestskej časti, ktorá má pritom viac ako 105.000 obyvateľov. Podľa predsedníčky klubu Eleny Pätoprstej táto anketa bola však pre ich potrebou a považuje ju za dôležitú. "Anketa je skreslená tým, že sa tam zúčastňujú ľudia, ktorí chcú. To nie je prieskum verejnej mienky," zdôvodnila Pätoprstá. Anketa bola zverejnená v Petržalských novinách a ešte stále trvá. Trvá na tom, že prieskum verejnej mienky má byť východiskom pre petržalskú samosprávu, ktorý by mala v otázke riešenia parkovania zrealizovať.

Miestni poslanci z tohto poslaneckého klubu uviedli, že neoddeliteľnou súčasťou riešenia problému s parkovaním je zabezpečenie skrátenia intervalov MHD, lepšie napojenie spojov a rýchlejšie prepojenie mestských častí. "Už len toto opatrenie asi 50 percent vodičov označilo za dôvod na využívanie MHD," podotkla Pätoprstá. Anketa, do ktorej sa podľa slov predsedníčky klubu zapojili takmer iba ľudia s trvalým pobytom v Petržalke, preukázala, že zhruba 43 percent obyvateľov používa ako dopravný prostriedok prevažne auto, 33 percent MHD a asi dve percentá bicykel.

Až 95 percent účastníkov ankety chce účelovo viazať financie zo spoplatnenia parkovania na skvalitňovanie mobility. Spoplatnenie rezidenčnej karty navrhujú ľudia v rozpätí 20 až 30 eur, pre druhé auto 60 až 80 eur a tretie 80 až 200 eur. Abonenti by podľa nich mali zaplatiť za parkovanie od 100 eur vyššie. Za to, aby majitelia garáží a parkovacích miest v garážových domoch mali zníženú cenu rezidenčnej karty, sa v ankete vyjadrilo 85 percent oslovených.

Poslanecký klub na dnešnom miestnom zastupiteľstve v Petržalke požiadal do rozpočtu mestskej časti na rok 2016 zahrnúť napríklad realizáciu kvalitného prieskumu verejnej mienky o parkovacom systéme a požiadavkách ľudí na jeho fungovanie. Ďalej vybudovanie 100 parkovacích miest na Röntgenovej ulici, kde je už podľa Pätoprstej neudržateľná situácia. Taktiež riešenie zákazu parkovania na zeleni i na prístupoch pre záchranné vozidlá či bezbariérové priechody z chodníkov na cesty tretej a štvrtej kategórie. Podľa Pätoprstej tieto návrhy prešli a s nimi aj cyklostojany pri školách. Ako spresnila, v budúcnosti by sa mala ešte riešiť príprava plánu rozvoja statickej dopravy a projekt bezpečnostných koridorov pre záchranné zložky. Podľa poslankyne je pri parkovacej politike dôležitá participácia s verejnosťou aj za cenu návratu na začiatok procesu. Prieskum by podľa jej slov mal mestskú časť stáť okolo 20.000 eur.

Starosta Petržalky Vladimír Bajan uviedol, že samospráva už jeden veľký prieskum týkajúci sa parkovacej politiky urobila. "Mali sme 20-násobne viac účastníkov prieskumu, ako mali oni," povedal. Ako však tvrdí, mestská časť zrealizuje prieskum verejnej mienky, ak sa s poslancami dohodne, čo sa budú ľudí pýtať. "Päť rokov sa bavím o parkovacej politike, lebo si študujem veci, a začať odznova, prieskumom verejnej mienky, sa mi zdá vracať sa k bodu nula. Myslím si, že sme naozaj ďalej," spresnil Bajan.

Už stredne veľké mestá na Slovensku podľa neho začínajú s rezidenčnou parkovacou politiku, nehovoriac o veľkých mestách. Starosta podotýka, že prieskum môže byť akousi pomocnou barlou, ale nemôže to byť východiskový bod.