Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Bratislava

Riešenie dopravy v meste sa začína od parkovania,tvrdí Bratislava Inak

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal súhlasí, že celomestská parkovacia politika by mala byť realitou najneskôr v roku 2016.

Bratislava 17. júna (TASR) – Bratislava by mala čo najskôr prijať jednotnú parkovaciu politiku, ktorá by mala byť založená na zvýhodnení rezidentov a vytvorení zón s krátkodobým parkovaním. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedli zástupcovia iniciatívy Bratislava Inak.

"Musíme si uvedomiť, že ak chceme zlepšiť celkovú dopravnú situáciu v meste, musíme začať od statickej dopravy," uviedol Michal Feik z iniciatívy Bratislava Inak. Podľa bratislavskej mestskej poslankyne Kataríny Augustinič, ktorá v mestskom parlamente vedie poslanecký klub Bratislava Inak, by hlavným princípom celomestských pravidiel mal byť rezidentský systém. "Tí, ktorí tu bývajú a platia dane, musia mať výhodu pred tými, ktorí tu nemajú trvalé bydlisko a mali by mať miesto na parkovanie v okolí svojho bydliska," uviedla. "Rovnako je potrebné, aby v okolí inštitúcií a úradov bolo zavedené krátkodobé parkovanie do dvoch hodín, aby ste mohli zaparkovať a vybaviť potrebné záležitosti," dodala.

Mestské časti si podľa Augustinič majú utvoriť zóny, kde nerezidenti budú platiť poplatok za parkovanie, pričom výšku určia mestské časti. Súčasťou parkovacej politiky má byť aj budovanie záchytných parkovísk a skvalitnenie verejnej dopravy, ktorá bude motivovať ľudí, aby odstavili auto na okraji mesta a do centra sa odviezli MHD. "Príjmy, ktoré mesto získa z parkovania, by mali ísť do fondu parkovania a peniaze by mali byť použité na budovanie parkovísk, skvalitnenia verejnej dopravy i budovanie cyklotrás, jednoducho tieto peniaze sa musia vrátiť do systému," zdôraznila Augustinič. Prihovára sa tiež za to, aby pracovná skupina, ktorá sa zaoberá celomestskou parkovacou politikou, komunikovala s verejnosťou a starostami mestských častí.

Spoluprácu mesta a mestských časti pri tvorbe celomestských pravidiel považuje za nevyhnutnú aj starosta Vrakune Martin Kuruc. Okrem jasných zásad parkovacej politiky vidí efektívne zlepšenie dopravnej situácie aj v budovaní autobusových pruhov, vďaka ktorým MHD rýchlejšie odvezie ľudí do centra mesta. "Malo by pomôcť aj vybudovanie siedmich nových železničných staníc, ktoré by mali na území Bratislavy do roku 2020 vzniknúť," uviedol Kuruc. Dodal, že napríklad Vrakuňa plánuje už do konca tohto roku spustiť dočasnú vlakovú zastávku.

Prijatie celomestskej parkovacej politiky spolu s ďalšími efektívnymi opatreniami budú podľa Michala Feika v konečnom dôsledku smerovať aj k väčšej spokojnosti motoristov. "Hoci to teraz môžu vidieť inak, zavedenie dobrých a jasných pravidiel umožní, že motoristi budú môcť ľahšie zaparkovať v okolí svojho bydliska i úradov a aj cesty budú priechodnejšie," vysvetlil. Vyslovil aj myšlienku, že ak celomestské pravidlá nebudú prijaté do roku 2016, nebude prijaté vôbec. "Zopakuje sa situácia z minulého roka, keď napokon celomestská parkovacia politika prijatá nebola, lebo pred voľbami na to poslanci ani starostovia mestských častí nenašli odvahu," uviedol Feik.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal súhlasí, že celomestská parkovacia politika by mala byť realitou najneskôr v roku 2016. Na tvorbe systému pracuje tím pod vedením hlavnej dopravnej inžinierky mesta Tatiany Kratochvílovej. Pravidlá, založené na zvýhodnení rezidentov, by mali byť jednotné pre magistrátne cesty I. a II. triedy i cesty III. a IV. triedy v správe mestských častí. Podľa Nesrovnala je možné, že spustenie parkovacej politiky bude na etapy. "V prvej fáze môžeme začať veľkými mestskými časťami, tie stredné a menšie sa budú môcť pripojiť, keď budú cítiť potrebu," povedal Nesrovnal.