Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Novým správcom mýtneho systému v ČR bude konzorcium CzechToll/Sky Toll

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Pôjde o desaťročný kontrakt.

Praha 21. septembra (TASR) - Nakoniec sa niekoľkoročný výber nového správcu mýtneho systému v Česku skončil nečakane rýchlo. Stane sa ním konzorcium tvorené českou firmou CzechToll a slovenským SkyTollom. České ministerstvo dopravy vo štvrtok (20. 9.) uzavrelo s konzorciom 10-ročný kontrakt.

"Podpísali sme desaťročný kontrakt. Víťazné konzorcium bude od roku 2020 vyberať a spravovať mýto na diaľniciach a vybraných cestách prvej triedy," uviedol český minister dopravy Dan Ťok.

K podpisu došlo vo štvrtok krátko po tom, čo český protimonopolný úrad (ÚOHS) zamietol námietky aktuálneho správcu - rakúskej firmy Kapsch. Tá v súťaži neuspela a usilovala o jej zrušenie.

Českému ministrovi dopravy bránilo v podpise zmluvy s konzorciom predbežné opatrenie úradu. Zamietnutím námietok Kapschu však protimonopolný úrad zároveň označil súťaž za transparentnú. Potom už len stačilo - podľa Ťokových právnikov - vzdať sa práva na odvolanie proti predbežnému opatreniu. Tým podľa nich zmizli všetky právne prekážky a ministerstvo mohlo zmluvu s konzorciom CzechToll a SkyToll podpísať.

"Vo chvíli, keď sme sa v tomto bode ako jediný účastník konania vzdali práva na odvolanie, stalo sa rozhodnutie ÚOHS právoplatným. A jeho predbežné opatrenie prestalo platiť. My sme tak mohli zmluvu s víťaznou firmou podpísať," vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Podľa informácií českých Hospodárskych novín išlo o tajnú akciu, o ktorej vedelo len pár zasvätených. Svedčilo o tom aj štvrtkové prekvapenie ľudí, ktorí boli do tendra inak úzko zapojení. Šokovaní boli podľa vlastných slov predovšetkým zástupcovia spoločnosti Kapsch. Tí sa teraz radia s právnikmi, ako ďalej postupovať.

"Predpokladali sme, rovnako ako ÚOHS, že predbežné opatrenie zostáva v platnosti dovtedy, kým sa úrad vyrovná s naším prípadným rozkladom. Zo strany ministerstva dopravy je ale zrejme možné čokoľvek. Je zjavné, že sme svedkami vopred pripraveného divadla. ÚOHS doručil rozhodnutie ešte len o 13. hodine, ale už o 16. hodine minister dopravy oznamuje, že sa stihol vzdať rozkladu a podpísať zmluvu s víťazom," komentoval situáciu hovorca Kapsch David Šimoník.

Český protimonopolný úrad sa zatiaľ k Ťokovej kľučke nevyjadruje. "Vec teraz nebudem komentovať. Musím sa s postupom ministerstva zoznámiť. V tejto chvíli nemožno povedať, či konalo v rozpore so zákonom, alebo nie," uviedol šéf ÚOHS Petr Rafaj.

Zmluvu s konzorciom firiem CzechToll a SkyToll podpísal priamo minister Dan Ťok. Podľa zdrojov HN, ktoré sa zúčastnili rokovaní, to svedčí o istote ministerstva, že jeho postup je správny. "Túto zmluvu sme uzavreli rýchlo, nie však neuvážene. Išlo nám o to, aby sme dali novému prevádzkovateľovi dostatok času na prípravu," uviedol minister Ťok.

Protimonopolný úrad sa bude ďalšími námietkami spoločnosti Kapsch naďalej zaoberať a českému štátu hrozí, že sa s ním bude rakúska firma súdiť. To by však už nemalo konzorciu zabrániť vo výbere mýta.

Konzorcium firiem CzechToll a SkyToll v súťaži ponúklo najnižšiu cenu za výber a súčasne rozšírenie celého systému. Štát za desaťročnú správu zaplatí 10,75 miliardy Kč (420,58 milióna eur). Od roku 2020 do roku 2030 chce na mýte vybrať približne 150 miliárd Kč. Platenie poplatku už nebudú kontrolovať mýtne brány, ale satelity.

Nový správca od firmy Kapsch prevezme súčasných 1400 spoplatnených kilometrov diaľnic a približne 230 kilometrov ciest I. triedy. Navyše bude musieť systém rozšíriť o ďalších 900 kilometrov ciest I. triedy. Teraz má 14 mesiacov na to, aby celý systém pripravil. Do konca roka 2019 síce platí zmluva s Kapschom, ktorý prevádzkuje doterajší mýtny systém, podľa Ťoka ju však bude možné vypovedať skôr, ak bude nový prevádzkovateľ rýchlejšie pripravený začať s výberom mýta.