Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 16. máj 2024Meniny má Svetozár
< sekcia Ekonomika

Proces verejného obstarávania by sa mal novelou zjednodušiť

Foto: TASR/Martin Baumann

Podpredsedníčka ÚVO Tatiana Behrová pred časom pre TASR povedala, že základná norma, t.j. zákon o verejnom obstarávaní sa nedočkal po 18 novelách počas 6 rokov svojej platnosti ani úplného znenia.

Bratislava 19. augusta (TASR) - Zákon o verejnom obstarávaní a jeho nejednotná aplikácia v praxi už od jeho prijatia bol jednou z mnohých príčin problémov. Prakticky všetky zúčastnené strany, kritizujú jeho zložitosť, neprehľadnosť, nejednoznačnosť výkladu jednotlivých ustanovení zákona a príslušných usmernení.

Súčasná podpredsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie Tatiana Behrová pred časom pre TASR povedala, že základná norma, t.j. zákon o verejnom obstarávaní sa nedočkal po 18 novelách počas 6 rokov svojej platnosti ani úplného znenia. Prvý zákon o verejnom obstarávaní mal 27 paragrafov a 5 príloh, vrátane metodických dokumentov, ďalší 129 paragrafov. Súčasný zákon obsahuje množstvo paragrafov a príloh, bez obsahu akejkoľvek metodiky.

Ako však poznamenala, samotný zákon nie je tým najpálčivejším problémom, ale nedostatočná je aplikačná prax. Rôzne uhly pohľadu, a tým aj rôzne rozporuplné stanoviská robia z verejného obstarávania mimoriadne komplikovaný proces so značnými ekonomickými dopadmi. Ako zdôraznila, jeho nedostatky pociťujú prakticky všetci a nemalou mierou sa podieľa aj na poklese stavebníctva, ktoré patrí k odvetviam s najväčším objemom obstarávania.

Ako ďalej uviedla, zásadnú zmenu k lepšiemu by mala priniesť rozsiahla novela zákona, ktorú pripravuje Ministerstvo vnútra SR. Podľa jej informácií by sa na jeseň po schválení vládou mal dostať do parlamentu a jeho účinnosť sa očakáva v prvých mesiacoch budúceho roka.

V súvislosti s množiacimi sa prípadmi odmietania Bruselu preplácať z eurofondov viaceré projekty pre mnohé pochybenia vrátane procesu verejného obstarávania Behrová poznamenala, že často sa viní Brusel aj z vecí, ktorých pochybenie bolo jednoznačne na slovenskej strane. Podľa jej názoru množstvo predpisov a postupov, ktoré nevyžaduje ani sama Európska komisia, vypracovali slovenskí úradníci bez dôkladnej znalosti problému. Mimoriadne komplikované byrokratické postupy, rozdielny prístup jednotlivých rezortov a výsledkom je súčasná situácia, kedy Slovensku hrozí nepreplatenie viacerých projektov v miliónových sumách. Brusel, ako poznamenala Behrová, síce stanoví základné pravidlá v rámci Národného strategického referenčného rámca, ale jednotlivé pravidlá si každá krajina určuje sama a v tom ide Slovensko často nad rámec požadovaných povinností.