Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Košický kraj

Asi tisíc Košičanov protestovalo proti rozšíreniu plateného parkovania

Na snímke obyvatelia Košíc, ktorých mestskí policajti nepustili do sály čakajú vo vestibule počas protestu proti platenému parkovaniu na Magistráte mesta pred rokovaním mestského zastupiteľstva v Košicach 13. júna 2016. Foto: TASR/František Iván

Po novom si na jednu bytovú jednotku bude možné zakúpiť tri rezidentské karty, prvá bude na rok stáť 35 eur, druhá 70 eur a tretia 150 eur.

Košice 13. júna (TASR) – Približne tisíc ľudí prišlo na dnešné rokovanie Mestského zastupiteľstva (MsZ) v Košiciach vyjadriť nespokojnosť s rozšírením platenej zóny parkovania v meste. Poslanci majú dnes totiž rozhodnúť o prenájme úsekov miestnych komunikácií za účelom parkovania spoločnosti EEI.

Ešte pred začiatkom rokovania došlo k potýčke medzi protestujúcimi a mestskými policajtmi. Nespokojní Košičania sa násilím snažili dostať do rokovacej sály. Policajti ich však nechceli pustiť dnu, kým sa neusadia ľudia z vestibulu.

Hranica zóny plateného parkovania v centre Košíc sa má od 1. júla rozšíriť o desať priľahlých mestských lokalít. Vyplýva to zo Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel, ktoré ešte pred rokom schválilo MsZ. Spoločnosť EEI už k zmene parkovania spustila informačnú kampaň.

Súčasťou zmien bude reorganizácia dopravy v rezidentských lokalitách a centrálnej mestskej zóne, zjednosmernenie niektorých ulíc, zriadenie záchytných parkovísk, ako aj výstavba a vznik nových 1500 parkovacích miest. 



Rezidentské parkovacie miesta budú prístupné výlučne držiteľom rezidentských parkovacích kariet, ktoré budú vydávané pre občanov s trvalým pobytom v danej zóne na konkrétne evidenčné číslo vozidla (EČV). Pre návštevníkov budú vyhradené osobitné parkovacie miesta.

Pre celú zónu budú platiť tarifné pásma so sadzbami od 50 centov do 1,5 eura za hodinu. Spoplatnenie návštevníckych miest bude počas pracovných dní od 7.30 do 18.00 h a v sobotu od 7.30 do 13.00 h. Celodenné parkovanie na záchytných parkoviskách bude cenovo výhodnejšie.

"Podľa mňa to nie je celkom doriešené. Chcem sa opýtať, keď príde zo zahraničia môj syn s rodinou, ako bude parkovať? Keď zastaví so zahraničnou značkou, čo bude?"
pýta sa Košičanka Irena Balúnová, ktorá sa zúčastnila na proteste.

"Myslím si, že tie priestory, ktoré chcú spoplatniť, sú verejné, mestské. Keď sa to uskutoční, poplatok sa vezme a kde máme záruku, že vybudujú parkovacie miesta. Je to dosť smutné a smiešne, prečo to nerobí mesto? Títo ľudia by mali niečo robiť pre nás, keď sme ich volili," povedala ďalšia účastníčka protestu Marta Hasincová.



Poslanec MsZ Jaroslav Polaček sa domnieva, že dnes je posledná príležitosť na to, aby ľudia legálnym spôsobom zastavili parkovaciu spoločnosť EEI. Tá podľa jeho názoru spúšťa projekt, ktorý nie je úplne štandardný. "Je to spoločnosť, ktorá ma otvorené dvere u vedenia mesta a preto si myslíme, že ju treba zastaviť," povedal poslanec Polaček.

Ako dodal, sú toho názoru, že statickú dopravu v meste regulovať určite treba. "Otázne je, či ju má regulovať súkromná firma, alebo či sme schopní alebo neschopní, a toto vedenie pravdepodobne nie je schopné regulovať samo túto dopravu," povedal.

Po novom si na jednu bytovú jednotku bude možné zakúpiť tri rezidentské karty, prvá bude na rok stáť 35 eur, druhá 70 eur a tretia 150 eur. Dosiaľ bolo rezidentské parkovanie len v centrálnej mestskej zóne.


Poslanci schválili rozšírenie plateného parkovania



Košickí mestskí poslanci napriek nespokojnosti obyvateľov, ktorí prišli protestovať na rokovanie MsZ, rozhodli o rozšírení zón plateného parkovania. Schválili návrh zmluvy o prenájme ďalších parkovacích miest v uliciach v širšom centre mesta spoločnosti EEI. Vznikne tak 1500 nových parkovacích miest.

Počas uvedenia materiálu zo strany primátora Košíc Richarda Rašiho protestujúci pokrikovali, pískali, búchali a prerušovali ho. Nad hlavami držali transparenty s nápismi, že 'Parkovné patrí mestu! Nie zlodejom z Cypru!, či 'Nechceme platiť za virtuálne parkovacie miesta'.

Na snímke obyvatelia Košíc s transparentom počas protestu proti platenému parkovaniu na Magistráte mesta na rokovaní mestského zastupiteľstva v Košicach 13. júna 2016.
Foto: TASR/František Iván
"Systém regulovaného parkovania vychádza zo skúseností z viac ako 70 európskych miest. Sú medzi nimi Praha, Zvolen či Banská Bystrica," povedal primátor. Podľa jeho slov má mesto k dispozícii prieskumy, ktoré hovoria, že po zavedení nového systému parkovania by mal byť dostatok parkovacích miest. "Mesto má ročne od spoločnosti, ktorej prenajali platené parkoviská, príjem viac ako 500.000 eur, pred uzavretím zmluvy to bolo niečo cez 300.000 eur," skonštatoval Raši.

Niektorí ľudia podľa jeho slov svoje nehnuteľnosti v meste prenajímajú a dane platia inde. Podotkol tiež, že mesto má viaceré petície, v ktorých sa ľudia dožadujú riešenia problému s parkovaním v meste.

Poslanec Miloš Ihnát konštatoval, že ho spoločnosť EEI po takmer šiestich hodinách rokovania na komisii nepresvedčila. "Platí vox populi, hlas ľudu. Parkovaciu politiku akú máme k dnešnému dňu by zvládlo i mesto," zdôraznil a dodal, že treba otvoriť VZN, ktoré bolo pred rokom schválené a riešiť viaceré anomálie, ktoré v ňom sú.

Vášne protestujúcich rozpútal svojím vystúpením starosta Mestskej časti Sídlisko KVP Alfonz Halenár a mestský poslanec. Obhajoval nový systém, pričom poukázal na súčasné komplikované parkovanie.

"Netvrdím, že netreba platiť, ale navrhnuté sumy sú premrštené a pre obyčajných ľudí neprijateľné. Všetky autá, ktoré parkujú na susednej ulici, by sa preparkovali ku mne, keďže bývam na okraji platenej zóny. Tým pádom nebudem mať kde parkovať," povedal protestujúci Košičan Ľubor Mikula.

Matúš Petrík prišiel na rokovanie poslancov preto, lebo podmienky parkovania sú podľa neho veľmi zle nastavené. "Sú viazané na vlastníctvo auta, ale nie každý vlastní auto, aj keď ho používa. Takisto sú viazané na trvalý pobyt. Ak má napríklad niekto viac bytov, tak nemôže v tej ulici parkovať," uviedol.

Ladislav Lörinc prečítal oficiálne stanovisko organizátorov protestu. Podotkol, že problém s parkovaním sa dostane do iných zón. Mesto rezidentom nič negarantuje. Občania si zaplatia za krúženie okolo vlastného bloku s rovnakým výsledkom. Podľa jeho slov by mala byť prvá rezidentská karta zadarmo. "EEI nepostavila žiadne parkovacie domy," skonštatoval Lörinc.

Zriadenie mestského podniku, ktorý bude vykonávať komplexnú správu parkovania v doposiaľ nespoplatených zónach parkovania poslanci zamietli. Hlasovať o ňom navrhol poslanec Jaroslav Polaček.

Zástupca spoločnosti EEI vo svojom príhovore vysvetlil ich fungovanie v meste. Po troch minútach ho však prítomní vypískali a z rokovacej sály odišiel. "Každá administratívna budova je zo zákona povinná zabezpečiť parkovacie kapacity pre svoje potreby. Podľa reakcií, ktoré som počas sedenia v rokovacej sále počul, sa mi javí, je to moja osobná domnienka, že 90 percent ľudí, ktorí sú tu, sú zamestnanci a podnikatelia, ktorí prídu o toto nezákonné správanie," uviedol prevádzkový riaditeľ spoločnosti EEI Ján Tomanovič. Zdôraznil, že majú dokončený projekt, na základe ktorého je naprojektovaných 986 parkovacích miest. "Nie sú to státia nakreslené čiarami, ale sú naprojektované ako stavebný projekt," dodal.

Mestskí poslanci návrh zmluvy o prenájme parkovacích miest so spoločnosťou EEI schválili. Za hlasovalo 27 poslancov, ôsmi boli proti, traja sa zdržali a jeden nehlasoval.