Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Kunsthalle LAB zaujme okoloidúcich pingpongovými loptičkami v akcii

Na snímke sochár Štefan Papčo. FOTO TASR - Jakub Kotian. Foto: TASR

Kunsthalle Bratislava uvádza aj samostatnú výstavu mladého slovenského sochára Štefana Papča. Jeho tvorba je bytostne spätá s horolezectvom, ktorému sa dlhodobo venuje.

Bratislava 7. decembra (TASR) - Kunsthalle Bratislava zavŕši rok 2017 hneď dvoma výstavami. Vo štvrtok ako prvý uviedla projekt maďarského vizuálneho umelca Szilárda Csekeho, vytvorený špeciálne pre priestor Kunsthalle LAB. Obľúbený "window gallery" space zaplnila site-specific inštalácia - kinetický model dráhy, na ktorý môžu aktívne reagovať samotní návštevníci. Kurátorkou výstavy s názvom Pád z krajnice je maďarská historička umenia Kinga German.

"Je to akási iluzórna cesta našimi životmi, ktorá je plná rôznych náznakov a alúzií a zároveň je to aj kinetický model," uviedla Kinga German k veľkému site specific dielu, "šitému na mieru bratislavskej Kunsthalle", v ktorom sa neustále niečo deje. Szilárd Cseke ho v KHB LAB inštaloval viac ako šesť dní. Priestor galérie je pretvorený na prostredie plné pohybu - ventilátormi a malými turbínami poháňané pingpongové loptičky cyklicky uháňajú po makete dráhy - osvetlenej a zrkadlovou fóliou vystlanej ceste. Na trase plnej nástrah hrozí loptičkám neustále vytýčenie z trajektórie. Dôležitou súčasťou inštalácie sa v tej chvíli stávajú návštevníci galérie. "Keď jedna alebo viacero loptičiek vypadnú z pomyselného systému, v ktorom rotujú na báze ventilátorov, tak ju môžete zdvihnúť, niečo na ňu napísať, zanechať osobný odkaz a zapojiť ju zase do systému. Je tam veľmi silná ľudská metafora, ktorá umne zapája diváka do hry," povedala pre TASR Nina Vrbanová, poverená riaditeľka KHB a hlavná kurátorka.

Csekeho expozícia, fungujúca aj ako kritický model pre diskusiu a intervenciu, symbolizuje osudy ľudí (vysťahovalcov, migrantov), ktorí čelili veľkým životným zvratom. Model cesty v sebe nesie spoločenský i osobný rozmer, podobne ako tomu bolo pri inštalácii Udržateľné identity, ktorý uznávaný predstaviteľ súčasnej maďarskej umeleckej scény predstavil na Bienále v Benátkach v roku 2015.

Kunsthalle Bratislava uvádza aj samostatnú výstavu mladého slovenského sochára Štefana Papča. Jeho tvorba je bytostne spätá s horolezectvom, ktorému sa dlhodobo venuje. Kurátorkou výstavy Psycho-vertical, ktorej prípravy trvali rok, je Elena Sorokina. Podľa nej sa Papčo pokúša o pretlmočenie svojej horolezeckej skúsenosti do sochárskeho diela prostredníctvom typického horolezeckého vyjadrovacieho slovníka, ako sú kúty, dutiny, špáry či komíny. "Geologické formácie a prostredie hôr mu slúžia ako pracovný priestor a gravitácia, skalná masa či teplota rosného bodu ako materiál. Vysoké Tatry slúžia Papčovi aj ako výstavný priestor," uviedla kurátorka na margo umelca, ktorý realizuje vysokohorské výstupy a umiestňuje svoje diela do hornatého terénu, kde sú vystavené vplyvu každodenných zmien počasia.

Súčasťou výstavy je aj známe procesuálne dielo Bivak (2008 - 2011), ktoré predstavuje objekt schúleného horolezca v životnej veľkosti. Autor dielo inštaloval na netradičné miesto - priamo do steny Lomnického štítu a neskôr aj nórskeho Jossingfjordu, pričom túto "sochársku performance" po celý čas snímala IP kamera. Proces bivakovania drevenej sochy priamo v horách mohli diváci sledovať prostredníctvom online prenosu.

Okrem Papčových viac než 40 diel zaplnili výstavné priestory na 1. poschodí tiež práce od umelcov ako Zbyněk Baladrán, Juraj Bartusz, Roman Ondák, Lucia Papčová, Lucia Sceranková. "Súčasťou výstavy sú tiež reprodukované diela Júliusa Kollera, autora známej fiktívnej inštitúcie Galérie Ganku, ktorá sa nachádza medzi nebom a zemou, v Tatrách," dodala Sorokina.

Výstava Szilárda Csekeho Pád z krajnice potrvá do 4. februára 2018. Doposiaľ najrozsiahlejšou prezentáciu Štefana Papča Psycho-vertical, nazvanú podľa lezeckej trasy vo Vysokých Tatrách, si môžu návštevníci KHB pozrieť do 25. februára 2018.