< sekcia Kultúra

Ruský cársky dvor Peterhof možno spoznať na bratislavskej výstave

Ilustračná snímka. Foto: TASR Henrich Mišovič

V multimediálnej expozícii sú originálne odevy panovníkov, porcelán z ďalekého orientu, obrazy a ďalšie osobné i umelecké predmety vládcov.

Bratislava 25. marca (TASR) – Expozícia na Bratislavskom hrade Zlatý vek Peterhofu - od Petra I. po Katarínu II. je predĺžená. Pomocou vzácnych predmetov a dokumentov až do 14. apríla umožňuje spoznať život na cárskom dvore v Peterhofe. Ten začal budovať Peter I. a pôsobili na ňom mnohí významní ruskí panovníci. Medzi nimi legendárna Katarína II., už za svojho života nazývaná Katarína Veľká.

"Výstava vzbudila obrovský záujem verejnosti a preto bude predĺžená. Pôvodne mala skončiť 31. marca, ale pre veľký úspech si návštevníci môžu pozrieť vzácne exponáty privezené priamo z Peterhofu ešte aj v apríli," zdôvodňuje vedúca oddelenia prezentácie Historického múzea Slovenského národného múzea (SNM) Andrea Litváková.

V multimediálnej expozícii sú originálne odevy panovníkov, porcelán z ďalekého orientu, obrazy a ďalšie osobné i umelecké predmety vládcov. Unikátom je trón Petra II., ktorý bol doteraz vystavený mimo Ruska iba v USA. Za pozornosť stojí tiež soška obľúbeného psa Kataríny II. - talianskeho chrtíka, ktorého si dala zvečniť po jeho smrti.

Vyše 180 exponátov spestruje video o bývalom cárskom sídle Peterhof. To bolo založené v roku 1710 ako imperátorská rezidencia mimo mesta Sankt Peterburg (Petrohrad), štatút mesta má od roku 1762. V meste je pamätník architektúry a palácového aj záhradníckeho umenia 18. - 19. storočia, múzeum Peterhof. 

Zlatým vekom cárskych rezidencií Peterhof a Oranienbaum je 18. storočie. Vlani uplynulo 320 rokov od diplomatickej návštevy, keď v lete 1698 ako člen Veľkého vyslanectva navštívil Bratislavu vtedy mladý vládca Moskovského štátu Peter Alexejevič. Cesta Petra I. do Európy predurčila jeho ďalšie reformné rozhodnutia a mohutný impulz na rozvoj Ruska.

Výstavný projekt zorganizovali Štátne múzeum Peterhof a SNM. Patronát nad ním prevzala ministerka kultúry SR Ľubica Laššáková.