Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Magazín

Dlhé vesmírne misie môžu poškodiť zrak , tvrdia experti

Astronaut Stephen Bowen z amerického raketoplánu Discovery počas prvého výstupu do otvoreného vesmíru 28. februára 2011. Foto: TASR/AP

Štúdiu viedol Larry Kramer z lekárskej fakulty Texaskej univerzity v Houstone. Jeho tím skúmal astronautov, ktorí strávili v kozme viac ako 30 dní v bezváhovom stave.

Washington 13. marca (TASR) - V očiach a mozgu astronautov, ktorí strávili dlhé obdobia vo vesmíre, sa môžu vyvinúť abnormality, naznačil nový výskum. Zobrazovanie magnetickou rezonanciou (MRI) uskutočnené na 27 "cestujúcich" v kozme zistilo vplyv podobný tomu, k akému dochádza pri hypertenzii vnútri lebky. Astronauti môžu mať v dôsledku toho problémy so zrakom, upozornila štúdia, zverejnená v odbornom časopise Journal of Radiology.

Štúdiu viedol Larry Kramer, profesor diagnostického a intervenčného zobrazovania na lekárskej fakulte Texaskej univerzity v Houstone.

Jeho tím skúmal astronautov, ktorí strávili celkove viac ako 30 dní v bezváhovom stave v kozme.

Experti našli dôkazy o expanzii priestoru s cerebrospinálnym mokom, ktorý obklopuje očný nerv, u deviatich astronautov, sploštenie zadnej strany očnej buľvy u šiestich, vydutie očného nervu u štyroch a zmeny v podmozgovej žľaze u troch skúmaných jednotlivcov. V hypofýze, ako sa žľaza nazýva, sa nachádzajú hormóny, ktoré upravujú rad dôležitých telesných funkcií.

Zdravotný stav astronautov je starostlivo sledovaný. Život v bezváhových podmienkach počas dlhších období môže vyústiť aj v stratu hustoty kostí či svalov. Hrozí im aj nebezpečenstvo v súvislosti s radiáciou zo Slnka.

Aj pre tieto dôvody je pobyt astronautov na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) obmedzený na šesť mesiacov. Ak by sa niekedy cestovalo na Mars, cesta tam a späť z našej planéty by trvala vyše roka.

Lekári amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) uviedli, že najnovšie obavy preskúmajú, zistených abnormalít sa však podľa nich v danom štádiu netreba priveľmi obávať. Šéf lekárskej kliniky v Johnsonovom vesmírnom centre NASA, William Tarver povedal, že výsledky štúdie vyvolávajú podozrenie, ale nedokazujú vnútrolebečnú hypertenziu.

"NASA zaznamenala tento problém ako jedno z prioritných rizík pre človeka a iniciovala komplexný program pre štúdium jeho mechanizmov a dopadov. Bude pozorne sledovať situáciu," citovala dnes šéflekára BBC.