Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 20. apríl 2024Meniny má Marcel
< sekcia Magazín

Už s trojročným dieťaťom možno začať kresliť systematickejšie

Ilustračné foto Foto: ehow.com

Väčšina detí už v dva a pol roku začína čmárať čímkoľvek po čomkoľvek.

Bratislava 25. apríla (TASR) – Už deti vo veku približne troch rokov možno začať pomaly navykať na sústredenie sa či jemnejšiu a presnejšiu prácu. Slúžiť na to môže napríklad kreslenie.

"Väčšina detí už v dva a pol roku začína čmárať čímkoľvek po čomkoľvek. Rodičia si však môžu skúsiť s dieťaťom sadnúť a kresliť systematickejšie," uviedla pre TASR spoluzakladateľka internetovej stránky dobrenapady.info Silvia Bodláková.

Rodičom odporúča na začiatok používať tenké ploché štetce a vodové farby. "Najlepšie je prichystať si tri misky s vodou na umývanie štetca a dohodnúť sa s dieťaťom na používaní troch farieb," opísala Bodláková. Deti totiž podľa jej slov vedia lepšie rozoznať veci, ak tam nie je príliš veľa farieb. Na učenie dôslednosti môže zároveň slúžiť dohoda o tom, že si bude malý maliar namáčať a umývať štetec v miske s vodou, ktorú si s ním rodič na začiatku priradil k danej farbe.

Pri samotnom maľovaní môže rodič napríklad nakresliť štyri väčšie bodky alebo krúžky na papier modrou farbou a priviesť dieťa k tomu, aby ich spojilo štetcom tiež modrou farbou. "Nevadí, že bude čiara krivá a nerovnomerná," dodala Bodláková. Následne môže rodič napríklad zelenou farbou nakresliť tri body v tom istom obrázku a tiež požiadať dieťa, aby ich spojilo. Takéto maľovanie je dobré na motoriku dieťaťa a neskôr vedie aj k rozpoznávaniu základných rovinných útvarov.

Ďalšou aktivitou môže byť podľa Bodlákovej napríklad vymaľovávanie štetcom. "Odporúčame väčšie maľovanky, ktoré netreba maľovať viac ako troma farbami. Nech sa dieťa sústredí viac na držanie štetca a tvary, ktoré kreslí, ako na pestrosť," vysvetlila.

Postupne je vhodné pridávať dieťaťu do ruky ceruzky či farbičky. Najprv hrubšie, napríklad troj alebo šesťhranné, a opäť s nimi začať kresliť body a spájať ich prípadne vymaľovávať. "V práci s ceruzkou by však už rodičia mali tvary zmenšiť. Čo predtým robili na veľkosti papiera 20 cm, teraz môžu dať na 15 cm a postupne na 10 cm," vymenovala Bodláková. Zároveň neodporúča dávať deťom fixky. Tie sa totiž ľahšie šmýkajú po papieri, a tým si dieťa nezvyká na jemnú prácu ruky.