Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Magazín

Vedci objavili doposiaľ najbližšiu planétu mimo slnečnej sústavy

Na grafickej snímke z 16. októbra 2012 planéta (vpravo) obieha hviezdu Alpha Centauri B. Vľavo je je Alpha Centauri A. Astronómovia objavili doposiaľ najbližšiu planétu mimo našej slnečnej sústavy. Foto: TASR/AP Photo

Je to historický objav, pretože ide o veľmi málo hmotné teleso a je naším najbližším susedom, uviedol jeden z objaviteľov Stephane Udry zo Ženevského observatória.

Londýn/Mys Canaveral 17. októbra (TASR) - Astronómovia objavili doposiaľ najbližšiu planétu mimo našej slnečnej sústavy. Od Zeme je vzdialená len približne štyri svetelné roky. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.

Nová planéta sa nachádza príliš blízko svojej hviezdy, takže na nej pravdepodobne nie sú podmienky vhodné pre život. Jej objav však posilnil nádeje na nájdenie obývateľnej planéty v susedstve slnečnej sústavy.

"Je to historický objav, pretože ide o veľmi málo hmotné teleso a je naším najbližším susedom," uviedol jeden z objaviteľov Stephane Udry zo Ženevského observatória.

Členovia vedeckého tímu objavili planétu pomocou veľmi presného spektrografu HARPS na pozorovacom stanovišti La Silla, ktoré je súčasťou Európskeho južného observatória (ESO) v Čile. Svoj objav publikovali v renomovanom odbornom časopise Nature.

Nová exoplanéta obieha jednu z hviezd v systéme Alpha Centauri v južnom súhvezdí Kentaur. Vzhľadom na jej malú vzdialenosť od materskej hviezdy sa teplota na povrchu planéty odhaduje na zhruba 1200 stupňov Celzia, takže na nej nemôžu existovať nám známe formy života.

Na základe analógií s inými extrasolárnymi sústavami sa dá predpokladať, že sa v blízkosti novoobjaveného telesa nachádzajú aj ďalšie planéty.

Vedci od začiatku 90. rokov 20. storočia objavili už vyše 800 extrasolárnych planét, nachádzajúcich sa mimo našej slnečnej sústavy. Nová planéta je doposiaľ najbližšou k Zemi, aj tak je však momentálne pre ľudstvo nedosiahnuteľná. Za použitia súčasných technológií by let k nej trval približne 40.000 rokov.