Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia

Činohra SND uvádza premiéru inscenácie Matkina guráž

Tlačová konferencia Slovenského národného divadla k uvedeniu premiéry G. Taboriho Matkina guráž v réžii Martina Čičváka. Foto: TASR/Michal Svítok

Podľa slov režiséra inscenácie Martina Čičváka sú postavy syna a matky v tejto inscenácii životnou rolou súrodencov Mariána Geišberga a Jany Oľhovej.

Bratislava 6. decembra (TASR) – Činohra Slovenského národného divadla uvedie 8. a 9. decembra v Štúdiu novej budovy premiéru hry maďarského dramatika George Taboriho Matkina guráž. Režisérom inscenácie je Martin Čičvák, dramaturgom Martin Kubran, scénu navrhol Tom Ciller, kostýmy Marija Havran, hudbu zložil Peter Kofroň, hru preložil Peter Lomnický. V hlavných úlohách syna a matky sa predstavia Marián Geišberg a Jana Oľhová, v ďalších postavách účinkujú Pavol Gmuca, Kamil Kollár, Michal Novák, Viera Labudová, Marián Lipták v alternácii s Gustávom Herényim.

Matkina guráž je farbisté rozprávanie syna, plné detailov a lyrických postrehov, o popoludní jeho 60-ročnej matky, ktorú zatkli, aby ju deportovali do koncentračného tábora v Osvienčime, i o tom, ako sa jej podarilo odvrátiť svoju istú smrť. Matku zatknú práve vtedy, keď sa vyberie na návštevu k sestre na partiu žolíka. Policajtom, neprekypujúcim inteligenciou, odíde električkou, poctivo ich však počká na ďalšej zastávke, ochotne a bez reptania nastúpi aj na vlak do Osvienčimu, dokonca poskytne poslednú útechu neznámemu človeku a na prestupnej stanici stretne manželovho známeho, temer šialeného človeka, ktorý ju prinúti povedať hlavnému dôstojníkovi, že na tomto mieste je omylom. Nemecký dôstojník ju vypočuje a so všetkou eleganciou a úslužnosťou ju vyprevadí späť do Budapešti. Cestou sa jej sám zverí, že je vegetarián, pretože nechápe, ako môže človek klesnúť tak hlboko a zabiť živého tvora. A potom ju jednoducho nechá odísť. Matka sa síce oneskorí na partičku žolíka, ale predsa len príde. Príbeh plný absurdných bizarností, v ktorých sa reflektuje otázka morálky, má typický Taboriho trpkastý humor. Medzi konkrétnymi, často kurióznymi zážitkami sa nestráca hrôza z blížiacej sa skazy.

Tlačová konferencia Slovenského národného divadla k uvedeniu premiéry G. Taboriho Matkina guráž v réžii Martina Čičváka (na snímke). Bratislava, 6. decembra 2012.
Foto: TASR/Michal Svítok
Podľa slov režiséra inscenácie Martina Čičváka sú postavy syna a matky v tejto inscenácii životnou rolou súrodencov Mariána Geišberga a Jany Oľhovej. „Predostrú nám silný dramatický príbeh,“ dodáva dramaturg Martin Kubran.

Maďarský autor a režisér George Tabori (1914-2007), ktorý žil v Berlíne, neskôr v Londýne, potom v USA a nakoniec opäť v Nemecku, má svojskú optiku, ktorou nazerá na tému holokaustu. Isto i preto, že sám bol jednou z obetí nacistického besnenia a krutosti Osvienčimu sa dotkli aj jeho rodiny. Všetky tieto zážitky, tragickú skúsenosť, emigráciu spracoval vo svojich textoch vo veľmi absurdných, no o to pravdivejších obrazoch.

Inscenácia Matkina guráž je súčasťou cyklu Endlösung, ktorým Činohra SND reaguje na citlivý bod v novodobých európskych dejinách. Tento cyklus, venovaný problematike holokaustu, začala činohra našej prvej divadelnej scény inscenáciou Rabínka o bratislavskej židovskej aktivistke Gisi Fleischmannovej.