Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Nitriansky kraj

Pod Zobor prileteli letecké veterány zo Slovenska i zahraničia

Piloti zo Slovenska, Čiech, Nemecka, Poľska a Maďarska sa zišli v Nitre na druhom ročníku súťaže retrovetroňov Oldtimer Pribina Star 2016. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Nebo nad Nitrou budú okrem toho počas celého týždňa brázdiť aj ďalšie vetrone s kovovou a drevenou konštrukciou i lietadlá s trupom potiahnutým plátnom.

Nitra 15. augusta (TASR) – Piloti zo Slovenska, Čiech, Nemecka, Poľska a Maďarska sa zišli v Nitre na druhom ročníku súťaži retrovetroňov Oldtimer Pribina Star 2016. Tento rok sa na priateľskom zápolení zúčastní 12 veteránov. Sú medzi nimi lietadlá, ktoré boli kedysi určené na výcvik leteckých žiakov i klzáky, ktoré svojho času patrili k pretekárskej špičke. „Najvzácnejšie raritné lietadlo je z roku 1941. Ide o repliku maďarského dvojsedadlového vetroňa Cimbora s otvorenou kabínou. Potom nasleduje Zlín 23 Honza z roku 1946 využívaný ako elementárny výcvikový klzák pre mladých plachtárov,“ hovorí organizátor podujatia Igor Ott.

Nebo nad Nitrou budú okrem toho počas celého týždňa brázdiť aj ďalšie vetrone s kovovou a drevenou konštrukciou i lietadlá s trupom potiahnutým plátnom. Je medzi nimi niekdajší známy výcvikový vetroň Pionýr, československý Orlík, nemecké drevené vetrone K-6 a Schleibe, kedysi slávne závodné vetrone Šohaj a Foka, ale i novšie a stále rozšírené klzáky L-13 Blaník, či VSO-10.


„S otcom sa oldtimerom venujeme už dlhšie. On v priebehu dvoch rokov zrekonštruoval Zlín 23 Honza, ja mám závodný vetroň z roku 1955 Šohaj 425. Rozhodli sme sa dať dokopy takéto podujatie, aby sme sa mohli stretnúť s ďalším ľuďmi, ktorí majú takéhoto koníčka. Je to súťaž s klasickými plachtárskymi disciplínami, kedy ide o obletenie určitej trasy za čo najkratší čas, ale nie je len o súťažení. Je to hlavne o stretávaní sa nadšencov, ktorí majú radi staré lietadlá,“ hovorí Ott. Ako zdôraznil, pri podobných akciách nie sú najdôležitejšie víťazstvá, ale dobrá nálada. Aj preto sú súčasťou podujatia tiež neletové disciplíny, napríklad hod kniplom na presnosť, zapletanie vlečného lana, či zadymenie barografu, ktorý sa pred desiatkami rokov požíval na zdokumentovanie priebehu letu. „Dnes už mladí piloti ani nevedia čo to je, pretože majú v kabínach GPS a elektroniku, ktorá vyhodnocuje let prakticky okamžite. Chceme si zaspomínať na časy, keď bolo lietanie oveľa zložitejšie ako dnes,“ hovorí s úsmevom Ott.



Ako pripomenul, lietanie s veteránmi je podstatne náročnejšie ako let na modernom vetroni s kvalitnou konštrukciou, modernou výbavou a výkonnými letovými vlastnosťami. „Dnešné vetrone majú vynikajúcu kĺzavosť. Treba si uvedomiť, že tie staré sú ako kameň, ktorý padá a poriadne neletí. Ale je to retrozábava a ide o to, urobiť si radosť. Nebezpečné to určite nie je, pretože je to všetko pod prísnou kontrolou, riadené cez letecké úrady. Tie vetrone sú pod dohľadom a každý rok majú predlžované licencie, takže je to všetko bezpečné,“ dodáva Ott.