Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Publicistika

P.ŠEVCE: Svetové automobilky stavili na elektrický pohon

Foto: Ilustračné foto: TASR/Radovan Stoklasa

Súboj o náhradu fosílnych palív pri pohone áut vyhrala elektrická energia. Budúcnosť majú elektromobily a takzvané plug-in hybridy. V diskusnej relácii na TABLET.TV.

Bratislava 5. októbra (TASR) - Súboj o náhradu fosílnych palív pri pohone áut vyhrala elektrická energia. Budúcnosť majú elektromobily a takzvané plug-in hybridy. V diskusnej relácii na TABLET.TV to vyhlásil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Peter Ševce.



„Vývoj i posledné svetové autosalóny ukázali, že výrobcovia stavili na elektrický pohon. Aj technológie ako sú napríklad batérie sa zlacňujú a z toho vyplýva, že aj cenovo sa elektromobily stávajú čoraz dostupnejšie. Ich podiel sa bude postupne zvyšovať, bude to trend,“ zdôraznil Ševce.

V EÚ je viac ako 550.000 elektromobilov a takzvaných plug-in hybridov a 100.000 samonabíjacích staníc. Podiel Slovenska na týchto štatistikách je však len 0,1 %. „Elektrických áut, vrátane takzvaných plug-in modelov, je na Slovensku približne 600 a nabíjacích staníc viac ako sto,“ povedal Ševce s tým, že trend je v poslednom období rastúci.

Prispela k nemu štátna podpora na nákup elektromobilov, ktorá je v platnosti od novembra 2016. „Za rok sa registrovalo 370 elektrických áut alebo plug-in hybridov. Predtým ich pribúdalo rádovo v jednotkách alebo desiatkach. Účelom tejto podpory nebolo, aby sa tieto autá presadili masívne, ale aby prišli pozitívne príklady, ktoré ukážu širšej verejnosti, že to ide, že elektromobilita je dobrou alternatívou. Ľudia k nim strácajú predsudky,“ povedal Ševce.

Podporu, ktorá môže byť vo výške 5000 eur, schválili len na rok. "Preto apelujeme na predĺženie podpory elektrických áut na ďalšie roky,“ konštatoval Ševce s tým, že nejde len o nákup elektromobilov, ale aj o budovanie nadväznej infraštruktúry. „Slovensko sa už dá s elektromobilom prejsť od východu na západ, ale je potrebné zlepšiť infraštruktúru, ktorá má stále len základnú úroveň. Sieť elektronabíjačiek sa musí zahustiť. Potom sa môžu rozvíjať aj ďalšie služby, ako je elektrická taxislužba alebo zdieľanie áut,“ doplnil Ševce.