Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Regióny

Energetici prepájajú obe strany Šturca, bude menej výpadkov prúdu

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Pracovníci SSD vkladajú do zeme na viac ako štvorkilometrovom úseku 22-kilovoltové vedenie, ktoré prepojí okresy Banská Bystrica a Turčianske Teplice.

Dolný Harmanec 6. septembra (TASR) – Energetici v týchto dňoch prekopávajú extrémne tvrdé skalnaté podložie horského priechodu Šturec, aby káblom vysokého napätia prepojili regióny Turiec a Horehronie. Investícia za viac ako pol milióna eur má vyriešiť problémy s dlhými výpadkami elektrickej energie v hornatej zalesnenej oblasti. TASR o tom v piatok informoval hovorca spoločnosti Stredoslovenská distribučná (SSD), Žilina, Miroslav Gejdoš.

"Pracovníci SSD vkladajú do zeme na viac ako štvorkilometrovom úseku 22-kilovoltové vedenie, ktoré prepojí okresy Banská Bystrica a Turčianske Teplice. Distribútor elektrickej energie na to vyčlenil zo svojho rozpočtu viac než 530.000 eur. Výsledkom bude menej výpadkov elektrického prúdu v obciach Čremošné, Horná Štubňa na turčianskej strane a Harmanec či Dolný Harmanec na bystrickej strane," priblížil Gejdoš s tým, že ide o náročný a finančne nákladný projekt.

"Podzemným káblom spojíme dve existujúce vzdušné vedenia vysokého napätia na oboch stranách Šturca. Keďže je tu hornatý terén a množstvo lesných priesekov, pri búrkach a silnom vetre dochádza často k poruchám. Prepojenie umožní obnoviť dodávku elektriny oveľa skôr, pretože odberateľov budeme môcť zásobovať aj z druhej strany," vysvetlil Peter Faluš, manažér realizácie projektu zo SSD.

Spolu s vysokonapäťovým káblom ukladajú energetici do výkopu i chráničku pre neskoršie uloženie optického vedenia. Bude prechádzať katastrálnym územím Čremošného, Mošoviec a Dolného Harmanca.

"V trase sa nachádzajú trafostanice, ktoré zásobujú rôzne objekty lesnej správy, vodární či mobilných operátorov. Zaujímavosťou je vzduchotechnika nad Čremošnianskym tunelom, najdlhším železničným tunelom na Slovensku, ktorou z neho odsávajú výfukové splodiny vlakov," poznamenal Faluš.

Tvrdosť podložia energetikov prekvapila. Tri štvrtiny trasy tvorí celistvá skala a prácu komplikuje ťažko dostupný terén, nespevnené lesné cesty, brehy potokov, ale i 500-metrový výškový rozdiel.

"Vodné toky križujeme na piatich miestach. Niekde použijeme riadený pretlak popod vodu, inde musíme potok prekopať, alebo kábel uložíme do oceľových chráničiek nad potokom. Keďže sa pohybujeme v chránenom území, všetko realizujeme na základe povolení a prispôsobujeme sa prísnym opatreniam," dodal Stanislav Krajan, stavbyvedúci z divízie Stavebnomontážnej činnosti v SSD.

Ukladanie nového vedenia prináša so sebou obmedzenia dopravy na viacerých lesných cestách vrátane tej prístupovej k horskému hotelu Kráľova studňa.