Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Slovensko

SaS chce, aby vodiči s preukazom B mohli riadiť i motorky do 125 cm3

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

V súčasnosti môžu vodiči s preukazom skupiny B riadiť motocykle s objemom do 50 cm3.

Bratislava 15. januára (TASR) - Vodiči s oprávnením riadiť osobné motorové vozidlo (vodičský preukaz skupiny B) majú od mája dostať možnosť riadiť aj ľahký motocykel s kubatúrou do 125 cm3 (A1). V novele zákona o cestnej premávke to navrhujú poslanci za SaS Juraj Droba a Martin Chren. Právnou normou sa bude parlament zaoberať na rokovaní, ktoré sa začne 29. januára.

V súčasnosti môžu vodiči s preukazom skupiny B riadiť motocykle s objemom do 50 cm3. Droba a Chren tvrdia, že nimi navrhované rozšírenie prinesie niekoľko výhod a žiadne nevýhody. "Výhodou je, že sa takýmto spôsobom podporí segment predaja ľahkých motocyklov. Máme príklad z Českej republiky, kde zaviedli takéto opatrenie novelou zákona o premávke na pozemných komunikáciách zo septembra 2011 s účinnosťou od 19. januára tohto roku. Už v októbri hlásili predajcovia nárast predaja tohto druhu motocyklov o 36 percent. Toto opatrenie teda pomôže podnikateľskému prostrediu," argumentujú opoziční poslanci.

Martin Chren
Foto: TASR/Martin Baumann
Ďalšou výhodou je podľa nich to, že uprednostnenie tohto druhu dopravy uľahčí dopravnej zaťaženosti hlavne v mestách. "Niektorí automobilisti najmä v teplejších ročných obdobiach uprednostňujú na krátke presuny skôr tento druh prepravy ako prepravu automobilom. Ľahké motocykle s uvedenou kubatúrou zaberajú menej miesta a tiež produkujú menej škodlivých emisií, dochádza teda k pozitívnym vplyvom aj na životné prostredie," uvádzajú Droba a Chren.

Tým, že vodičské oprávnenie skupiny B je možné získať až od určitého veku života, keď sa už predpokladá určitá osobnostná vyspelosť, ale aj zručnosť a znalosť dopravných predpisov, je podľa nich zabezpečené, že na uvedených druhoch motocyklov nebudú jazdiť vodiči príliš mladí či neskúsení. "Naopak, týmto opatrením sa docieli to, že ak sa oprávnený vodič automobilu rozhodne uprednostniť tento druh prepravy, je mu to umožnené bez zbytočných administratívnych či finančných nákladov. V navrhovanom zákone teda vidíme všestranný prínos," uvádzajú poslanci v dôvodovej správe.