Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

Archeológovia SAV ukázali odkryté hroby i počítačové rekonštrukcie

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Návštevníci dňa otvorených dverí môžu vidieť, ako archeologický nález postupne putuje do reštaurátorskej dielne, ako sa neskôr konzervuje, dokumentuje a ďalej podrobne vedecky skúma a vyhodnocuje.

Nitra 11. novembra (TASR) – Spoznať skutočnú prácu archeológov nie len v teréne, ale aj v pracovniach a laboratóriách môžu počas dnešného dňa návštevníci Archeologického ústavu (AÚ) SAV v Nitre. V rámci dňa otvorených dverí si na svoje prídu malí škôlkari, ako aj žiaci základných škôl, vysokoškoláci, či nadšenci, ktorí sa zaujímajú o archeológiu a históriu. „Naším hlavným zámerom bolo ukázať všetky činnosti a fázy archeologického bádania. Preto sme aj túto našu prezentáciu nazvali Príbeh artefaktu. Šlo nám o to, aby ľudia videli, čo všetko sa s takým nálezom po jeho objavení robí, že práca archeológa nespočíva iba v kopaní na výskume,“ hovorí doktorand AÚ Peter Horváth.

Návštevníci dňa otvorených dverí tak môžu vidieť, ako archeologický nález postupne putuje do reštaurátorskej dielne, ako sa neskôr konzervuje, dokumentuje a ďalej podrobne vedecky skúma a vyhodnocuje. Okrem toho si môžu vyskúšať aj prácu na samotných vykopávkach. „Pripravili sme rôzne prezentácie, na ktorých môžu deti vidieť, ako to v teréne vlastne vyzerá. Máme tu archeologický profil s vrstvami z rôznych období. Tu majú možnosť oboznámiť sa s tým, ako my datujeme nájdené predmety, a čo a podľa čoho v teréne vlastne skúmame,“ vysvetľuje Horváth. Návštevníci si okrem toho môžu vyskúšať aj rôzne formy dokumentácie nálezov, pozrieť si odkrytý kostrový i takzvaný skrinkový hrob. V rámci ukážok dnes mohli školáci objavovať zvyšky pravekých nádob ukrytých v piesku a na vlastnej koži tak okúsiť pocity, ktoré vedci zažívajú pri objavení archeologického nálezu.

Záujemcovia mohli vidieť aj rôzne počítačové a na 3D tlačiarni vytlačené rekonštrukcie nálezov, či stavieb, ktorých podobu vedci určili na základe terénnych výskumov. „Takže uvidia aj tú záverečnú fázu, a to, ako my dokážeme všetky tie získané poznatky spracovať a vyhodnotiť,“ dodáva Horváth. Podľa doktorandky AÚ Anny Vrtelovej je záujem verejnosti o prácu archeológov veľký, čo potvrdzuje aj množstvo návštevníkov, ktorí sa na dni otvorených dverí zúčastnili. „Chodia deti zo škôlok, aj žiaci zo základných škôl. Bolo tu aj niekoľko študentov archeológie. Mali možnosť preveriť si svoje znalosti aj v kvíze, ktorý mal ľahší i ťažší variant. Mnohí sa zdráhali, ale našlo sa aj niekoľko odvážlivcov, ktorí sa na kvíze zúčastnili. S ohlasom verejnosti sme zatiaľ spokojní. Snažili sme sa to poňať trošku inak ako v predchádzajúcich rokoch a myslím, že táto zmena návštevníkov potešila,“ povedala Vrtelová.

Deň otvorených dverí na AÚ SAV je súčasťou podujatí Týždňa vedy a techniky na Slovensku. Jeho cieľom je zlepšiť vnímanie vedy a techniky v povedomí celej spoločnosti, popularizovať a prezentovať ich, vzbudiť záujem mladých ľudí o štúdium vedeckých a technických disciplín, informovať verejnosť o nových poznatkoch a o nutnosti podporovať vedu a techniku.