Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

NASA: Sonda Curiosity je na Marse už päť rokov

Robotické vozidlo Curiosity na úpätí hory Sharp na Marse. Foto: TASR/AP

Svoju hlavnú úlohu už síce splnila, no červenú planétu skúma aj naďalej.

Washington 7. augusta (TASR) – Uplynulo už päť rokov odvtedy, ako 5. augusta 2012 pristála na Marse sonda Curiosity. Svoju hlavnú úlohu už síce splnila, no červenú planétu skúma aj naďalej, pripomenul v uplynulých dňoch na svojej webstránke americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

"Misia splnila svoj hlavný cieľ za menej než rok. Zistila, že prostredie prastarého jazera ponúkalo podmienky potrebné na život – vodu, iné kľúčové chemické zložky a zdroj energie," uviedla NASA.

Curiosity je mobilné laboratórium, ktoré vedci vyslali na Mars v rámci misie Mars Science Laboratory (MSL). Jeho hlavným cieľom bolo zistiť, či na tejto planéte bol alebo mohol existovať život.

V roku 2013 narazila sonda Curiosity na Marse na pozostatky jazera, v ktorom bola v minulosti voda. Sonda na mieste objavila organické stopy staré miliardy rokov. Ich pôvod je doposiaľ predmetom skúmania, no naznačili, že na planéte mohol byť život.

"Má pred sebou ešte ďalšie ciele a bude pokračovať v skúmaní toho, ako sa toto obývateľné prostredie menilo," vysvetlila NASA ďalšie úlohy misie Curiosity.

Sonda meria tri metre, váži 900 kilogramov, má šesť kolies na ohybných ramenách, robotickú ruku pre odber vzoriek a množstvo prístrojov na skúmanie a analýzu prostredia Marsu. Poháňa ju slnečná energia získavaná solárnymi článkami.