Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa

Sonda Curiosity objavila na Marse stopy po bývalom jazere

Šesťkolesové vozidlo Curiosity, ktorého úlohou je zistiť, či bol na Marse možný život. Foto: TASR/AP

Toto jazero existovalo milióny rokov, čo je dosť dlhý čas na to, aby sa v ňom mohol vytvoriť a prekvitať život.

Moskva 9. decembra (TASR) - Americké vesmírne vozidlo Curiosity objavilo na povrchu planéty Mars stopy po bývalom jazere. Nález podľa portálu NatureWorldNews.com prispeje k objasneniu, akým spôsobom vytvarovala voda povrch Červenej planéty.

"Ak sa potvrdí naša hypotéza o vrchu Sharp, spochybní sa doterajšia domnienka, že teplé a vlhké podmienky boli na Marse iba prechodné, miestne alebo existovali iba v podzemí," uviedol Ashwin Vasavada z Laboratória prúdového pohonu (JPL), patriaceho pod americkú vesmírnu agentúru NASA.

Podľa vedcov pozorovania naznačujú, že vrch sa mohol sformovať na dne obrovského jazera pred vyše miliónom alebo niekoľkými desiatkami miliónov rokov zo zvyškov usadenín. Curiostity skúma vznik tohto vrchu, vyčnievajúceho z pustého krátera.

"Keď sa Curiosity dostane vyššie, vykonáme pokusy na zistenie vzájomného pôsobenia atmosféry, vody a nánosov. Možno tak odhalíme, ako sa časom zmenilo chemické zloženie jazera," uviedol výskumný tím vo svojom vyhlásení.

Najnovší nález vyvoláva otázky o existencii mikroorganizmov v danej lokalite. "Toto jazero existovalo milióny rokov, čo je dosť dlhý čas na to, aby sa v ňom mohol vytvoriť a prekvitať život," domnieva sa výskumník Michael Meyer.

Údaje zaslané roverom zároveň napovedajú, že teplé a vlhké obdobie na Marse mohlo existovať pred tri a pol miliardami rokov, teda neskôr, ako sa predpokladalo. Či bolo toto obdobie nepretržité alebo prerušované, vedci zatiaľ naisto nevedia.

Curiosity skúma povrch Marsu od svojho pristátia na Červenej planéte pred dvoma rokmi. Zameriava sa najmä na kráter Gale, ktorý vytvoril náraz asteroidu, ako aj na výskum obývateľnosti Marsu pre jeho budúcu návštevu ľudskou posádkou.