Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Zahraničie

Havária Airbusu Air France nad Atlantikom: Prístroje oklamali pilotov

Jedna z trosiek havarovaného lietadla Airbus 330 francúzskej leteckej spoločnosti Air France neďaleko miesta vo vodách Atlantiku. Foto: TASR/AP

Piloti predchádzajúcej generácie by vedeli, čo robiť, ale piloti letu 447 boli zvyknutí na automatiku, ktorá im hovorila, či majú ísť vľavo, vpravo, hore alebo dolu a nedokázali sa zorientovať.

Paríž 5. júla (TASR) - Francúzsky úrad pre leteckú bezpečnosť (BEA) dnes zverejnil konečnú správu trojročného vyšetrovania príčin havárie Airbusu leteckej spoločnosti Air France nad Atlantikom v roku 2009, pri ktorej zahynulo všetkých 228 ľudí na palube.

V záverečnej správe konštatoval, že pád stroja zavinila kombinácia "ľudských a technických faktorov", chyby pilotov spoločne s klamnými údajmi z prístrojov, ktoré ich zavádzali.

Na nedatovanej snímke poskytnutej francúzskym Úradom pre vyšetrovanie a analýzy nehôd (BEA) 4. apríla 2011 vidno podvozok havarovaného lietadla leteckej spoločnosti Air France.
Foto: TASR/AP
BEA uviedla, že na základe vyšetrovania havárie letu 447 prijala veľa bezpečnostných odporúčaní, vrátane lepšieho výcviku pilotov pri manuálnom riadení lietadla vo vysokých letových výškach a sprísnenia pravidiel pre certifikáciu lietadiel.

Výrobca Airbusu A330 vo vyhlásení informoval, že pracuje na zlepšení rýchlostných senzorov a vyvíja aj ďalšie aktivity, aby zabránil podobným nehodám v budúcnosti.

Letecká spoločnosť Air France zdôraznila, že problémy zavinili prístroje a piloti "konali v súlade s informáciami, ktoré im poskytli prístroje a systémy v pilotnej kabíne".

Pátracie tímy vylovili z dna Atlantického oceánu druhú čiernu skrinku lietadla spoločnosti Air France.
Foto: TASR/AP
Rodiny niektorých obetí mali pocit, že sa vyšetrovatelia nesústredili dostatočne na problémy prístrojov, piloti podľa nich robili čo mohli, keď čelili záplave nepresných informácií.

Hlavný vyšetrovateľ Alain Bouillard povedal, že dvaja druhí piloti z kontroliek vôbec nepochopili, že sa lietadlo ocitlo "na hranici absolútnej straty kontroly". Jeden z nich prijal fatálne rozhodnutie a zle nasmeroval lietadlo, pretože mu senzory uviedli zlú polohu stroja.

Ľadové kryštáliky, ktoré zablokovali rýchlostné senzory lietadla, iniciovali rad technických problémov, povedal Bouillard. Autopilot prestal pracovať a druhí piloti museli stroj riadiť ručne, pričom sa spustili rozličné alarmy. Hlavný pilot mal v tom čase oddychovú prestávku.

Piloti predchádzajúcej generácie by vedeli, čo robiť, ale piloti letu 447 boli zvyknutí na automatiku, ktorá im hovorila, či majú ísť vľavo, vpravo, hore alebo dolu a nedokázali sa zorientovať, citovala agentúra Associated Press v tomto kontexte Williama Vossa, prezidenta Nadácie pre leteckú bezpečnosť vo Virgínii, v USA.