Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Zahraničie

Vrak lode Costa Concordia úspešne narovnali

Na snímke pohľad na výletnú loď Costa Concordia po úspešnom narovnaní v skorých ranných hodinách 17. septembra 2013 pri ostrove Giglio. Jedna z najkomplexnejších a najdrahších záchranných operácii na záchranu lode, o akú sa kedy kto pokúsil, trvala 19 hodín. Vrak vážiaci 114.500 ton vytiahli do vzpriamenej polohy pomocou viacerých obrovských konektorov a káblov. Foto: TASR/AP

Jedna z najkomplexnejších a najdrahších záchranných operácii na záchranu lode, o akú sa kedy kto pokúsil, trvala 19 hodín.

Giglio 17. septembra (TASR) - Ženisti pracujúci na narovnaní stroskotanej výletnej lode Costa Concordia dnes v skorých ranných hodinách oznámili úspešné ukončenie jednej z najkomplexnejších a najdrahších operácií na záchranu lode, o akú sa kedy kto pokúsil.

Šéf talianskej Civilnej obrany, Franco Gabrielli, a členovia záchranného tímu sa na oslavu vzájomne objímali a v prístave Giglio zneli sirény, približuje talianska agentúra ANSA.

Na kombosnímke výletná loď Costa Concordia pred (hore), počas (uprostred) a po úspešnom narovnaní 17. septembra 2013 pri ostrove Giglio. Jedna z najkomplexnejších a najdrahších záchranných operácii na záchranu lode, o akú sa kedy kto pokúsil, trvala 19 hodín. Vrak vážiaci 114.500 ton vytiahli do vzpriamenej polohy pomocou viacerých obrovských konektorov a káblov.
Foto: TASR/AP
Otáčanie 300 metrov dlhej a 114.500 ton vážiacej lode, ktorá uplynulých 20 mesiacov ležala na boku pri pobreží Toskánska, trvalo 19 hodín - o niekoľko hodín dlhšie, ako sa očakávalo. Začalo sa v pondelok o 09.00 h a skončilo dnes o 04.00 h nadránom, keď plavidlo uložili na umelé plošiny navŕtané do skalnatého morského dna.

"Myslím si, že celý tím je pyšný na to, čo dokázal. Veľa ľudí tvrdilo, že sa to nebude dať," vyhlásil Nick Sloane z Juhoafrickej republiky, ktorý operáciu riadil.

"Myslím si, že je čas na pivo," dodal a zamieril do prístavnej kaviarne, ktorú pred davom reportérov a gratulantov musela chrániť polícia. "Nemohlo to ísť lepšie," dodal Franco Procellacchia zo záchranného tímu.

Za denného svetla bolo vidno už zub času na trupe lode, ktorá teraz niekoľko mesiacov zostane na mieste, aby sa stabilizovala, kým ju odvlečú k brehu, kde pôjde do starého železa. To sa pravdepodobne stane až na jar budúceho roka.

"Musíme loď dôkladne skontrolovať - na pravom boku je veľmi poškodená -, aby sme vedeli, čo nás čaká ďalej," dodal Sloane.

Havarovanú loď obklopujú bariéry na zachytávanie splaškovej vody a oleja, ktorý zostal v lodi, ale v prvých hodinách po operácii sa nezdalo, že by došlo k výraznému poškodeniu životného prostredia, konštatuje Reuters.

Náklady na celú záchrannú operáciu sa odhadujú na vyše 600 miliónov eur. Očakáva sa, že bude vôbec najdrahšou záchranou námorného vraku v dejinách, náklady na ňu pohltia vyše polovice z celkovej sumy vyše 1,1 miliardy dolárov, ktorú uhradí poisťovňa.



Costa Concordia stroskotala na útesoch pri ostrove Giglio v noci 13. januára 2012, nabrala vodu a neďaleko prístavu sa prevrátila na bok. Zo 4200 cestujúcich a členov posádky zahynulo 32.

Telá dvoch z obetí sa doteraz nenašli, mali by sa nachádzať ešte vo vraku plavidla.