Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia SEKCIA: Zdravie

V nemocnici v Dunajskej Strede zaviedli núdzové náramky pre pacientov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Roman Hanc

Prostredníctvom náramku má pacient možnosť privolať sestru aj v prípade, že nie je na lôžku, napríklad keď spadne uprostred izby, na chodbe či vo vonkajších priestoroch nemocnice.

Dunajská Streda 27. septembra (TASR) – V nemocnici Svet zdravia Dunajská Streda prezentovali vo štvrtok ráno núdzové náramky, ktorými si môžu pacienti v budove aj vo vonkajších priestoroch privolať pomoc sestry. Ide o zavedenie komunikačného systému pacient – sestra a funguje už na všetkých oddeleniach v nemocnici. Celkové náklady na uskutočnenie projektu predstavovali vyše 10.000 eur.

„Pred zavedením náramkov využívali nemocničné telefóny, avšak privolať si na pomoc sestru prostredníctvom nich bolo pre pacientov najmä v zlom zdravotnom stave nekomfortné,“ informovala námestníčka pre ošetrovateľskú starostlivosť nemocnice Henrieta Földesová. Dodala, že pacient dostane náramok s červeným tlačidlom uprostred hneď pri hospitalizácii, sestra ho zaregistruje a vysvetlí jeho funkčnosť. V núdzovej situácii stlačí tlačidlo a sestra ho dokáže ihneď identifikovať. Prostredníctvom náramku má pacient možnosť privolať sestru aj v prípade, že nie je na lôžku, napríklad keď spadne uprostred izby, na chodbe či vo vonkajších priestoroch nemocnice.

Náramky sú praktické, jednoduché, vodotesné a dezinfikovateľné. Pásik je odnímateľný (každý pacient dostane nový), tlačidlo možno umývať. Komunikačný systém funguje bezdrôtovo a nekazí sa do takej miery ako ten predchádzajúci. Keďže je bezdrôtový, odpadajú stavebné zásahy do budov a konštrukcií a s tým spojené hlučné a prašné práce vnútri budov. Vrecková jednotka je malá, ľahká a jej celodenné nosenie sestru nijako neobťažuje.

K funkčnosti sa vyjadrila tiež vedúca sestra interného oddelenia nemocnice Ilona Bartalosová, ktorá tvrdí, že iba v ojedinelých prípadoch si pacient náramok priľahne, a tým omylom zavolá personál. Ako hlavnú výhodu uviedla prenosnosť zariadenia. Podotkla, že tento komunikačný systém je diskrétny – nie je hlasný a privolanie sestry nezobúdza ostatných pacientov ako pri predchádzajúcom systéme.

Výhodou systému je, že nemá žiadnu centrálnu ústredňu, volanie pacientov prijímajú sestry na prenosných vreckových jednotkách, ktoré signalizujú volanie zvukovým signálom a vibrovaním, zároveň sa na displeji zobrazí informácia o volajúcom. Jedno zariadenie má sestra pri sebe, druhé sa nachádza na pulte v prípade núdze. Sestra si v prípade potreby môže privolať asistenciu stlačením tlačidla na ovládacej jednotke.

Systém možno rozšíriť o ďalšie bezpečnostné komponenty. Môže byť teda využitý nielen na privolanie pomoci, ale napríklad aj na zvolávanie lekárskych tímov (pri urgentných prípadoch), na detekciu opustenia lôžka, oddelenia či budovy pacientom, detekciu pádu a epileptických záchvatov alebo manažment personálu a rozdelenie požiadaviek.

Náklady na uskutočnenie projektu boli v celkovej výške nad 10.000 eur, väčšinou prispela poisťovňa Dôvera a časť si hradila nemocnica z vlastných nákladov. Systém začala zavádzať už pred dvoma rokmi. V týchto dňoch sa k nemu pripojili ešte interné a fyziatricko-rehabilitačné oddelenia s vyše 60 lôžkami. Tento komunikačný systém zaviedli aj iné nemocnice na Slovensku, napríklad v Partizánskom, Spišskej Novej Vsi, v Humennom, Topoľčanoch či v Košiciach.