Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Žilinský kraj

Žilinská komora SOPK pôsobí v duálnom vzdelávaní aj výstavbe diaľnic

Ilustračné foto. Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Každý rok robia podľa Mišuru aspoň jeden projekt cezhraničnej spolupráce s Poľskom a spolupracujú s obchodnými priemyselnými komorami Sliezskeho, Malopoľského alebo Malokarpatského vojvodstva.

Žilina 2. júla (TASR) – Žilinská regionálna komora (ŽRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) začala činnosť v roku 1992 ako tretia komora po Bratislave a Košiciach.

Podľa riaditeľa ŽRK SOPK Jána Mišuru bolo zásadným míľnikom postavenie vlastnej budovy cez investičný projekt s poľským partnerom. "Je tu malá a veľká zasadačka, máme stabilné miesto, čo umožnilo lepšie služby pre podnikateľov. Potom sme založili Slovensko-poľskú obchodnú komoru vzhľadom na intenzívne vzťahy kraja s Poľskou republikou. Každý rok robíme minimálne jeden projekt cezhraničnej spolupráce s Poľskou republikou a spolupracujeme s obchodnými priemyselnými komorami Sliezskeho, Malopoľského alebo Malokarpatského vojvodstva. Intenzívne spolupracujeme aj s hospodárskou komorou v Ostrave a Hospodárskou komorou Zlínskeho kraja v Českej republike," povedal Mišura.

Doplnil, že ŽRK udržiava vzťahy s partnerskými komorami v Poľsku, Česku, Maďarsku, Srbsku, Rakúsku, Nemecku, Číne, Kórei, Rusku, Bielorusku. "Založili sme kontaktné centrum pre východné trhy, ktoré sa snaží pomáhať našim podnikateľom, aj keď sú sankcie. Pomáhať im presadzovať sa na trhu Euroázijskej únie, čo je naše strategické riešenie. Lebo tam sú nenasýtené trhy a na tie sa musíme vrátiť. Považujeme obchod za apolitický a sme proti akýmkoľvek sankciám. Pretože to brzdí biznis a poškodzuje našich podnikateľov," zdôraznil riaditeľ ŽRK SOPK.

Pripomenul, že v roku 1995 založili sekciu odborného vzdelávania, ktorá v súčasnosti pôsobí pre celú Slovenskú republiku (SR) pri ŽRK SOPK. "Je to najväčšia sekcia, združuje asi 150 stredných odborných škôl z celej SR. SOPK už vtedy pociťovala, že treba udržať kvalitný systém odborného vzdelávania, ktorý fungoval do roku 1989. Žiaľ, robili sme len v rámci svojich možností a až teraz nám v rámci duálneho vzdelávania dali za pravdu. Sme radi, že sme to udržali," podotkol riaditeľ Mišura.

Duálne vzdelávanie má podľa neho svoje nedostatky. "Zákon treba novelizovať a zmeniť, pretože sú s ním nespokojné stredné odborné školy aj podnikatelia. Bol to prvý krok a bol správny. Ale v odbornom vzdelávaní teraz prácne budujeme to, čo sme nemuseli po roku 1989 vôbec meniť, len aktualizovať na nové trhové prostredie. V rámci podpory odborného vzdelávania sme zabezpečovali záverečné skúšky na stredných odborných školách, učňovských školách a rozšírili sme to o obchodné akadémie. Komora má teraz gesciu v odboroch strojárstvo, elektrotechnika, textil, koža. Dávame firmám aj certifikáty, že môžu pôsobiť v rámci duálneho vzdelávania," uviedol riaditeľ ŽRK SOPK.

Významnou oblasťou pôsobenia ŽRK SOPK je výstavba diaľnic a cestnej infraštruktúry. "Od roku 2000, keď sa spomalila a väčšinou zastavila výstavba diaľnic, sme tušili, že bude problém s infraštruktúrou. Politická garnitúra vtedy vystupovala, že je to megalománia. Dôsledky sa teraz zbierajú. Tunel Višňové, ktorý sa začal budovať v roku 1998, je ukážkou nekoncepčnej práce ministerstiev dopravy od roku 1999 do roku 2006, kedy sa konečne niečo rozbehlo. Výsledkom sú zápchy, problémy. Podnikatelia majú vysoké náklady na logistiku, straty času. Zahraniční investori a naši podnikatelia potrebujú riešiť situáciu 'just in time'. Toto sa nedá momentálne v Žilinskom kraji riešiť, pokiaľ nemáme súvislú diaľnicu Bratislava – Žilina – Martin – Ružomberok – Košice a R3 zo severu na juh," upozornil riaditeľ ŽRK SOPK.

Za úspech považuje tohtoročné sprejazdnenie úseku diaľnice D3 od poľskej hranice po Čadcu. "Diaľnice a infraštruktúra sú našou veľkou agendou. Dostali sme podporu zo všetkých susedných komôr, z Poľska, Maďarska a Česka. Podporujú výstavbu rýchlostnej cesty R3 cez Turiec a Oravu, D3 cez Kysuce a D1 cez Liptov a Turiec," uzavrel Mišura.