< sekcia Bratislava

BRATISLAVA: Na Hlavnú stanicu oddnes opäť jazdí električka

Električky znova premávajú aj na Hlavnú železničnú stanicu v Bratislave. Foto: TASR/Michal Svítok

Po troch rokoch dnes začala na bratislavskú Hlavnú stanicu opäť jazdiť električka. Pre havarijný stav trate električkovú dopravu odstavili ešte v novembri 2011.

Bratislava 11. novembra (TASR) – Po troch rokoch dnes začala na bratislavskú Hlavnú stanicu opäť jazdiť električka. Pre havarijný stav trate električkovú dopravu odstavili ešte v novembri 2011 a po desiatich týždňoch opráv prevádzku spustili dnes. Na stanicu od rána jazdia dve električkové linky, autobus X13 zatiaľ nerušia.

Električky už jazdia na Hlavnú stanicu





Za asi 1,2 milióna eur, na ktoré sa poskladal bratislavský dopravný podnik a investor Hlavnej stanice, sa urobila podľa podniku najnutnejšia oprava. Na úseku od obratiska pri stanici po ministerstvo financií sa vymenili prehnité podvaly i koľaje, kde časť je dnes nová a na časti starej, ktorá sa dala ešte použiť, sa vytvorilo nové zakrytovanie. Z troch koľají na obratisku, ktoré boli z celého úseku v najkritickejšom stave, opravili len dve.

"Keďže tu budú premávať len dve linky, tak dve postačujú. Boli sme nútení aj z finančných dôvodov nezasahovať do tretej koľaje, a tú využívame len pre odstavné vozidlo," povedal na dnešnom brífingu zástupca riaditeľa úseku dopravnej cesty Dopravného podniku Bratislava (DPB) Vladimír Lipský. "Podarilo sa nám to spraviť v dosť slušnej kvalite. Zodpovedná to všetkým parametrom, normám," podotkol.

Práce na trati po troch rokoch začali až koncom tohto leta. Investor prestavby Hlavnej stanice, spoločnosť Transprojekt, má totiž v priestore vybudovať do konca roka 2016 podzemnú električkovú trať. S mestom sa však nevie dohodnúť na dodatku k zmluve, ale v auguste s DPB podpísal zmluvu na rekonštrukciu časti trate od obratiska pri stanici po budovu ministerstva financií. Mesto vraví, že samo trať opravovať skôr nechcelo, lebo to mal urobiť investor v rámci projektu. Aj dnes však na opravu finančne prispelo, z 1,2 milióna eur vraj investor platí pol milióna eur a zvyšok hradí dopravný podnik.

Ak sa mesto neskôr s investorom dohodne a ten začne stavať podzemnú električku, investované peniaze podľa riaditeľa kancelárie Ľubomíra Andrassyho neprepadnú. "Boli investované napríklad do koľajového zvršku, ten viete využiť aj pri novom projekte. Nejde o to, že by sme dali 1,2 milióna eur a celé pôjdu hore komínom," tvrdí.

Mesto podľa Andrassyho muselo časť trate teraz opraviť preto, aby mohlo žiadať európske peniaze na opravu spodnej časti úseku, a to od ministerstva financií po Radlinského ulicu. "Mohli sme získať európske fondy len za podmienky, že trať bude sprevádzkovateľná. A to vieme zabezpečiť len tak, že sme opravili vrchný úsek," argumentoval.

S opravami spodného úseku by malo mesto začať na jar 2015, v apríli alebo v máji, a práce majú trvať tri až štyri mesiace. Vtedy električkovú trať na stanicu opäť odstavia. Dnes spodný úsek zregenerovali, aby električka mohla jazdiť po celej trase. Prevádzková rýchlosť tam však bude znížená, no dopravný podnik vraví, že trať je bezpečná.

Nová električková linka číslo 1 bude premávať okružnou trasou Hlavná stanica - Imricha Karvaša - Obchodná - tunel - nábrežie - Jesenského - Námestie SNP - Obchodná - Imricha Karvaša - Hlavná stanica. Linka číslo 2 bude zase jazdiť od ŽST Nové Mesto cez Vazovovu ulicu a uzol Blumentál na Hlavnú stanicu.

Autobusová linka X13, ktorou mesto chcelo chýbajúce električky nahradiť, ostane v prevádzke aj naďalej, zhoršili sa len jej intervaly.