Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 25. apríl 2024Meniny má Marek
< sekcia Ekonomika

Analýza: Priemerná cena v septembri najviac stúpla z potravín u cukru

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Minerálne a stolové vody zdraželi podľa analýzy o viac ako 8 % a v septembri sa ich priemerná cena za liter vyšplhala na najvyššiu hodnotu od roku 2017.

Bratislava 1. novembra (TASR) - Z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen, ktorá sleduje predaje rýchloobrátkového tovaru z pokladničných dát maloobchodných predajní na Slovensku, vyplýva, že za väčšinu potravín spotrebitelia v septembri 2019 v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaplatili viac.

Rast priemerných cien v mnohých prípadoch podľa analýzy výrazne prevýšil aj úroveň inflácie. Agentúra Nielsen porovnala ceny vybraných skupín potravín (bez tzv. fresh, teda ovocia, zeleniny, mäsa, pečiva, ...), ktoré sa radia medzi obratovo významné kategórie a sú súčasťou pravidelných nákupov.

Medzi najväčších medziročných skokanov v náraste priemernej ceny patrí kryštálový cukor, ktorého cena vzrástla v septembri o 18 %. Augustové a septembrové ceny cukru tak dosiahli po rekordne nízkych cenách predchádzajúcich mesiacov cenu, za ktorú sme cukor nakupovali na začiatku roku 2018.

Minerálne a stolové vody zdraželi podľa analýzy o viac ako 8 % a v septembri sa ich priemerná cena za liter vyšplhala na najvyššiu hodnotu od roku 2017. Podobne aj u ochutených sýtených nápojov a piva sa priemerná cena v septembri medziročne posunula smerom nahor takmer o 7 % a v tretom kvartáli dosahovala najvyššiu úroveň za posledné roky.

Cenové zvýšenie nad 6 % dosiahla aj múka a sušienky s oblátkami, ktorých priemerná cena atakovala najvyššiu úroveň v posledných rokoch. "Vyššie ceny sme zaznamenali aj pri mlieku, priemerná septembrová cena čerstvého aj trvanlivého mlieka vzrástla približne o 3,6 % v porovnaní so septembrom 2018," uviedla analýza. Cena kávy, syrov, oleja, čokoládových cukroviniek či jogurtov sa zvýšila približne o 2 %, čo je, naopak, pod úrovňou inflácie.

V rámci obratovo najvýznamnejších kategórií sa vývojom ceny jednoznačne odlišuje maslo, ktorého priemerná cena bola v septembri tohto roka o viac ako 22 % nižšia ako pred rokom. Tento vývoj je ovplyvnený tzv. maslovou krízou. V druhej polovici roku 2017 najprv cena masla extrémne narástla o takmer polovicu, počas roka 2018 sa ceny mierne ustálili a od začiatku roka 2019 zaznamenáva maslo kontinuálny pokles priemernej ceny za 250-gramové balenie z dvoch eur v januári na 1,64 eura v septembri tohto roka. Takúto priemernú cenu dosahovalo maslo naposledy pred "maslovou krízou" v apríli a máji 2017.

Priemerné ceny kategórií potravín boli kalkulované z cien všetkých výrobkov v daných kategóriách (na základe EAN kódov) v maloobchodných predajniach s potravinami a zmiešaným tovarom. Zahrnuté boli lokálne aj zahraničné reťazce a nezávislé predajne potravín na území celého Slovenska.

Nielsen je globálna výskumná a analytická spoločnosť. Agentúra Nielsen je súčasťou indexu S&P 500 a pôsobí vo viac ako 100 krajinách, čím pokrýva viac než 90 % svetovej populácie.