Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Ekonomika

OĽaNO: Poslanecký prieskum na D4/R7 nevyvrátil obavy o ekológiu

Na snímke pohľad na časť nasypaného stavebného materiálu, na ktorom bude asfaltový koberec budúceho obchvatu D4/R7. Foto: TASR - Miroslav Košírer

Hlavným bodom poslaneckého prieskumu bolo podľa hnutia navážanie rôzneho materiálu na stavbu bratislavského obchvatu.

Bratislava 4. júna (TASR) – Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove podľa poslancov opozičného hnutia OĽaNO pretrvávajú. Uviedli to po poslaneckom prieskume, ktorý sa uskutočnil v utorok v rámci stavby D4/R7. Opoziční poslanci vyzvali predsedu Mosta-Híd Bélu Bugára, aby on a jeho ministri pre situáciu okolo bratislavského obchvatu odišli z politiky.

Hlavným bodom poslaneckého prieskumu bolo podľa hnutia navážanie rôzneho materiálu na stavbu bratislavského obchvatu. "Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje, no zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dnes s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov," podotkol poslanec OĽaNO Ján Marosz.

Od ministra dopravy budú podľa poslanca Miroslava Ivana (SaS) ešte žiadať dokumentáciu k tejto stavbe. "Áno, sú tam isté podozrenia, sú tam materiály ako tehla, kusy plastov, nejaké kusy železa. Nie je tak však v takom objeme, aby sme museli dnes s definitívnou platnosťou povedať, že určite nie," priblížil Ivan. Zároveň dodal, že má pochybnosti o ukončení obchvatu v stanovenom termíne. "Jednoznačne ten obchvat nebude ukončený tak, ako má byť ukončený, v roku 2020," myslí si Ivan.

Ako veľký problém vidí poslankyňa SaS Anna Zemanová, že zhotoviteľ akoby si neuvedomoval, že väčšina stavby stojí na chránenej vodohospodárskej oblasti Žitný ostrov. "Nie je vždy úplne známy pôvod tých zásypových materiálov," podotkla. Chcela by ešte navrhnúť realizáciu geofyzikálneho prieskumu.

Marosz zdôraznil, že zodpovednosť za situáciu na stavbe nesie štát, pričom zodpovední ministri nekonali kompetentne. "Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia," myslí si Marosz. Hnutie preto trvá na odchode dotknutých ministrov aj samotného predsedu Mosta-Híd z politiky.

Štát mal mať podľa neho od začiatku dohľad nad týmto dielom. "Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) mal už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by priebeh výstavby postupne posudzoval. Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky," dodal poslanec.

Poslanci by chceli dôkladne preveriť stav v súvislosti s touto stavbou. "Robiť v tomto momente nejaké závery z tohto konkrétneho prieskumu, je ešte trošku predčasné," zdôraznila poslankyňa SaS Jana Kiššová.

Marosz zároveň skonštatoval, že dokončenie bratislavského obchvatu sa môže ešte omeškať. "D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1 a NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše," upozornil Marosz. V napojení D4 a D1 vidí problém aj SaS. Hovorkyňa NDS Michaela Michalová však reagovala s tým, že ide o informáciu, ktorá sa nezakladá na pravde. "Križovatka D4/D1 má právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené," uviedla.

Spoločnosť D4R7 Construction vo vyhlásení uviedla, že poslancov ubezpečila o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia, a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi.

Poslancov podľa stanoviska uistili aj o tom, že všetky materiály podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. "V rámci rôznych testovacích skúšok sa doteraz uskutočnilo viac ako 20.000 materiálových testov. Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie," opísala spoločnosť.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká pre TASR uviedla, že poslanecký prieskum nepriniesol žiadne nové informácie a ani riešenia, len to, o čom ministerstvo už informovalo a zverejnilo v ekoaudite. "Ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a v prípade, že prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť," poznamenala Ducká. Rezort dopravy tiež podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia. Dodala, že rezort už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia, aby všetky podozrenia na pochybenia preverili.