Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Na Veľkú noc sa Slováci zaobídu skôr bez chleba ako bez alkoholu

Ilustračné foto. Foto: TASR - Roman Hanc

Radosť z oblievania si stále nenechá ujsť každý druhý muž.

Bratislava 20. apríla (TASR) - Agentúra 2muse urobila pre Poštovú banku prieskum zameraný na veľkonočné zvyky Slovákov. Na otázku, čo doma počas týchto sviatkov nesmie na stole chýbať, respondenti alkohol a rôzne alkoholické nápoje spomínali častejšie ako chlieb či vianočku. Napriek tomu v rámci Európskej únie nepatria Slováci medzi lídrov v týždennej konzumácii alkoholu.

"Kým chlieb, vianočku, slané či sladké pečivo alebo obložené chlebíčky predstavujú súčasť sviatočnej tabule pre 9 % Slovákov, bez 'drinkov' si tieto sviatky nevie predstaviť 12 % z nás," komentuje Lýdia Žáčková, hovorkyňa banky.

Odpovede respondentov síce naznačujú ústup veľkonočných zvykov, ale radosť z oblievania si stále nenechá ujsť každý druhý muž. Oblievanie a šibanie je možné zažiť najmä pri hranici od západu na východ a v menších obciach.

Takmer polovica Slovákov vníma Veľkú noc ako kresťanské sviatky a viac ako štvrtina skôr ako sviatky jari. V každom prípade, spája sa s ňou tradícia šibania, oblievania a stretávania sa s najbližšími. Tieto zvyky idú ruka v ruke s tradíciou bohatého pohostenia veľkonočnými špecialitami, ako aj alkoholickými prípitkami.

Podľa údajov Eurostatu existujú veľké rozdiely tak medzi pohlaviami, ako aj medzi jednotlivými členskými štátmi v spotrebe alkoholických nápojov. Tie chutia viac mužom.

"V rámci EÚ ich konzumuje každý týždeň, ale nie na dennej báze, až 38 % mužov a 23 % žien starších ako 18 rokov. Spomedzi krajín Únie sa podiely mužov pohybujú od 21 % v Lotyšsku do 52 % v Spojenom kráľovstve a žien od 5 % v Rumunsku a Litve do 40 % v Spojenom kráľovstve," uvádza Jana Glasová, analytička Poštovej banky.

Slovensko sa v rámci tohto prieskumu umiestnilo medzi krajinami s nižšou týždennou konzumáciou alkoholu. Alkoholický nápoj si každý týždeň dopraje 25,8 % mužov a 7,6 % žien. Medzi lídrov v tomto rebríčku po Británii patrí Írsko, Dánsko, Luxembursko, Švédsko a Nemecko, ale aj Česká republika (47,4 % mužov, 24,4 % žien).