Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Žilinská komora SOPK žiada pokračovanie výstavby tunela Višňové

Na archívnej snímke tunel Višňové. Foto: TASR/Erika Ďurčová

Zhotovitelia, ktorí dostavajú úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vzídu z viacerých súťaží.

Bratislava 25. júna (TASR) - Žilinská regionálna komora (ŽRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) žiada okamžité pokračovanie výstavby tunela Višňové. Informoval o tom na tlačovej konferencii v Bratislave Milan Vašanič, predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej komory SOPK za účasti predsedu SOPK Petra Mihóka.

Podnikatelia a investori, členovia SOPK v Žilinskom kraji vyjadrujú podľa Vašaniča veľké rozhorčenie nad zastavením výstavby tunela Višňové do Martina, pretože podľa odborníkov budú náklady na dokončenie tunela dvakrát vyššie ako požadovaná suma predchádzajúceho zhotoviteľa, stavba bude meškať ešte viac, nákladmi a problémami si to "odskáču" podnikatelia celého Slovenska a okolitých krajín a samozrejme aj občania a turisti čakajúci v kolónach. "Znášame veľké straty z titulu omeškaní. Doprava viazne, katastrofa, hotová katastrofa," podčiarkol Vašanič.

"Vzhľadom na to, že peniaze sú limitované do roku 2023, čo sa týka čerpania eurofondov, tak je samozrejme prianím každého, aby sa stavba ukončila čím najskôr. Nedovolím si dnes povedať, či to bude (ukončené) alebo nebude v tom čase, keďže v súčasnosti ešte stále pokračuje odovzdávanie, inventarizácia a pasportizácia (stavby) zo strany NDS s firmami (Salini/Dúha, pozn. TASR). Budú sa spúšťať súťaže, bude to viac subjektov. Každého prianím však je, aby to bolo ukončené čo najskôr," dodal Vašanič.

Zhotovitelia, ktorí dostavajú úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vzídu z viacerých súťaží. Rozdelené budú tak, aby sa optimalizovala rýchlosť dostavby a špecializácia spoločností pre jednotlivé stavebné objekty. Informovala o tom 21. júna hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová s tým, že sa pokračuje podľa harmonogramu.

Kvalitu a hodnotu za peniaze by malo zabezpečiť multikriteriálne hodnotenie ponúk. Budú sa teda posudzovať viaceré kritériá, nielen najnižšia cena. "Hlavná trasa a tunel sa s najväčšou pravdepodobnosťou budú súťažiť formou súťažného dialógu. Ďalšie časti stavby, napríklad technológia tunela, budú súťažené inou verejnou transparentnou formou podľa zákona o verejnom obstarávaní," priblížila Michalová.

Diaľničiari zároveň deklarujú ukončenie inventarizácie stavby, jej výsledky by mali byť známe v priebehu približne dvoch týždňov. Počas júla NDS plánuje verejne prezentovať proces odchodu doterajšieho zhotoviteľa a postup pri výbere nových zhotoviteľov. Hovorkyňa zdôraznila, že pokračuje aj vyplácanie podzhotoviteľov.

"Výsledky inventarizácie budú slúžiť ako podklady na vypísanie súťaží na zhotoviteľov stavebných prác. Predpoklad vypísania súťaží na nových zhotoviteľov stavby je v druhom polroku 2019, podpisy zmlúv s novými zhotoviteľmi predpokladáme v roku 2020, následne sa opäť odštartujú práce na úseku. Predpoklad sprejazdnenia úseku je v roku 2023," opísala Michalová.

NDS v marci ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, združením Salini Impregilo – Dúha z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby. Zhotoviteľ zložil 27. marca novú bankovú záruku, čím dohoda o ukončení kontraktu nadobudla účinnosť.

Diaľničiari konštatujú, že v dohode sa sústredili na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie (EÚ), aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo strany Únie. Postup NDS odobrila aj Európska komisia. Po splnení podmienok sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku.