Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Kultúra

D. BALÁŽ: Slovenskej hudby je celkovo málo

Daniel Balaz Foto: TERAZ.sk

Daniel Baláž je najnovšie členom poroty hudobného projektu Fatt Kools.

Bratislava 2. júla (TERAZ.sk) - Daniel Baláž žije hudbou už takmer dve dekády. Pamätníci si ho možno pamätajú ako hráča na bicích napríklad pre Jána Boleslava Kladiva.

Pôsobil v legendárnom bratislavskom Rádiu Ragtime, venuje sa aj hudobnej publicistike, DJingu, moderovaniu, no najmä je z neho dnes hudobný dramaturg Rádia_FM. Zároveň je i členom poroty hudobného projektu Fatt Kools. Prezradil nám akou hudbou si získame jeho priazeň a či je dostatok slovenskej hudby v rádiách.

Hudbou sa živíš už takmer 20 rokov. Chvíľku aktívne v kapele, väčšiu časť života však z druhého brehu ako človek, ktorý hudbu púšťa či vyberá. Dokáže ťa ešte niečo vôbec prekvapiť alebo už bolo všetko vymyslené?
"Vždy ma nanovo prekvapí, keď zistím, že som sa nadchol pre novinku, ktorá sa najprv javí ako úplne novo znejúca muzika, no napokon sa takmer vždy ukáže, že vychádza priamo alebo nepriamo zo staršej hudby."

Keď niečo nové počuješ, dokáže sa ti to ešte páčiť alebo sa v tebe zapína automatický profesionálny mód a vnímaš hudbu ako hudobný dramaturg a zvažuješ čo s ňou?
"Ja úradujem len niekoľko dní v týždní, takže to našťastie viem dosť dobre oddeliť."

Vo Fatt Kools už po druhýkrát hľadáme skladateľa. Prvé kolo bolo celkom úspešné a víťaza aj FM-ko pohralo vo vysielaní. Ako má vyzerať skladba, ktorá má potenciál na hranosť?
"Prvé kolo bolo úspešné predovšetkým pre Martina Nemčeka, ale pokiaľ ide o amatérsku scénu, o úspechu nemôže byť reč. Martin (Heart Skippin Beats) veľmi pozorne počúva, dokonca aj cudziu hudbu, a pritom nekopíruje. Nejako prirodzene by mu kopírovanie prišlo hlúpe, zbytočné. Má dar vnímať hudbu v priestore, necháva vyznieť noty, neprepcháva nás nimi. Skrátka vie koľká bije, má hudbu rád naplno, nie len tak mimochodom."

Majú hudobníci robiť hudbu na zákazku, tak aby ich hrali rádiá a boli slávni alebo majú robiť umenie a tešiť sa, že to umenie pochopí nejaký hudobný dramaturg?
"Mne sa páči, keď si robia tvrdohlavo po svojom. Najmä tí talentovaní a originálni, lebo tí ostatní nás nezaujímajú."

Čo môže slovenská hudba ponúknuť svetu a čo nám? Nie je jej v rádiách podozrivo málo? Je tak zlá alebo sa iba nevie predať?
"Myslím, že je jej celkovo málo. A z toho mála sa skoro nič nehodí do aktuálneho konceptu akéhosi vynoveného pittbulovského danceflooru, bzučiaceho čohosi v jednej úrovni hlasitosti a maximálnej dynamiky. Čiže vlastne je úplne jedno, či ide o dobrú alebo zlú muziku. Slovenský rozhlas je v tomto zrejme výnimkou."

Paradoxom je, že napríklad české rádiá hrajú takých slovenských interpretov, ktorých sa naučili ignorovať aj slovenské mainstremové rádiá. Ak by si sa mal pozrieť na slovenský pop, je v ňom niečo, čo by si označil za zaujímavé? Bez ohľadu na to, či je to aktuálne alebo staré.
"Pop je pre mňa sexy vtedy, keď vypovedá aj o inom než len o autorovi, napríklad o dobe. V tomto smere sú asi najlepší Noisecut a Hafner s Beyuzom. Je im trochu ťažšie rozumieť, ak nie ste celkom z ich sveta, ale niečo tu po nich k týmto časom a témam o Slovensku ostane. Diego, Cubes, Uniques a zopár ďalších sú vynikajúci, ale je to “len” skvelá hudba s anglickým textom."

Z nepopových domácich kapiel ti čo aktuálne dokáže spraviť dobrú náladu? Je niekto aj aspoň na pol ceste byť svetový?
"Na dobrú náladu určite nepopový Čad."

Ako hudobný dramaturg rádia máš určite výrazný vplyv na to, čo sa hrá, ale asi musíš mať nastavené nejaké vnútorné limity a minimálne trochu myslieť aj na poslucháča. Ak by si však mal svoje vlastné rádio, kde by ti bolo úprimne jedno, či sa niekomu páči alebo nie. Ako by znelo?
"Riadim sa heslom Johna Peela: miešať dobrý pomer hudby, o ktorej viem, že sa bude páčiť a hudby, o ktorej si myslím, že by sa mohla páčiť. Tam je rafinovane povedané všetko, aj o odvahe hrať nové veci, a to nielen dátumom výroby. Bez tej odvahy nemá zmysel verejnoprávne rádio. Ale ak by som si robil rádio podľa seba, hralo by iba klasiku a soundtracky."

Majú podľa teba význam súťaže ako je Fatt Kools? Dokážu objaviť ešte niekoho zaujímavého a prekvapiť poslucháčov?
"Dobrý nápad v spojení so značkou rádia, ktorému asi málokto uprie snahu ísť v muzike aj hlbšie pod povrch, má vždy potenciál. Snáď bude talentov pribúdať, lebo povedané textom Načevy, "možnosti tu jsou"."

Keď už je Fatt Kools podporované značkou vlasového stylingu, ešte otázka na muzikantov a ich imidž. Máš pocit, že istá dávka pózerstva a exibicionizmu je pre úspech v hudbe potrebná? Kto je podľa teba aktuálne najväčší alternatívny trendsetter? Leningradskí kovboji sa nepočítajú.
"Nechcem značke kaziť biznis, ale najväčší alternatívny trendsetter posledných rokov bol jednoznačne Burial, ktorý roky úspešne tajil nie len imidž, ale aj identitu. Napokon sa z neho vykľul typický nakrátko ostrihaný Brit v tričku."