Piatok 29. marec 2024Meniny má Miroslav
< sekcia Magazín

Od smrti tvorcu evolučnej teórie Ch. Darwina uplynie 130 rokov

Bez popisu Foto: TASR/archív

V publikácii O pôvode človeka Darwin zdĺhavo a opatrne dokazoval, že predkov človeka treba hľadať vo svete zvierat, a tvrdil, že človek a ľudoop mali spoločného predka.

Downe/Bratislava 18. apríla (TASR) - Britský prírodovedec, zakladateľ modernej biológie, autor mnohých významných objavov v biológii, geológii a paleontológii Charles Robert Darwin je známym autorom evolučnej teórie vývoja druhov. Vo štvrtok 19. apríla uplynie 130 rokov od jeho úmrtia.

Darwin, ktorý nebol ochotný o evolúcii polemizovať, mal však aj podporovateľov obhajujúcich jeho teórie. Vo svojej autobiografii napísal, že všetko dosiahol vďaka trpezlivosti a usilovnosti pri pozorovaní a zbieraní faktov, zdravému rozumu a vynaliezavosti.

Charles Robert Darwin sa narodil 12. februára 1809 v britskom meste Shrewsbury. Štúdium medicíny, do ktorého ho povzbudzoval otec - lekár, neukončil, pretože nedokázal zniesť pohľad na otvorené ľudské telo. Počas štúdia teológie v Cambridge sa zoznámil s mnohými učencami zaoberajúcimi sa výskumom prírody.

Najväčší vplyv mal naňho profesor John Henslow, ktorý ho priviedol ku geológii. Na jeho príhovor sa Darwin vo veku 22 rokov stal členom expedície na lodi Beatle. Jej úlohou boli výskumy pozdĺž pobrežia Južnej Ameriky. Cesta sa z plánovaných dvoch rokov pretiahla na päť. Darwin na nej využil svoje poznatky o vypchávaní živočíchov a o uchovávaní prírodnín, ktoré nadobudol pri zakladaní svojich zbierok. Počas cesty mohol pozorovať geologický vývoj Zeme a overiť si poznatky nadobudnuté štúdiom. Pozoroval aj rôznosť druhov živočíchov a oboznamoval sa s fosíliami. Aj na základe ich štúdia nadobudol presvedčenie, že živočíšne druhy sa časom menia a niektoré vymierajú. Päťtýždňový pobyt na Galapágoch mu umožnil rozmýšľať nad prispôsobovaním sa živočíchov prostrediu: korytnačky na ostrovoch s nízkym porastom sa odlišovali od korytnačiek žijúcich v prostredí, v ktorom bolo potrebné sa za potravou naťahovať.

Kópia poznámkového bloku Charlesa Darwina, na ktorý napísal ´I thing´ a nakreslil jednoduchý evolučný strom, na predvýstave v Americkom múzeu histórie prírodných vied v New Yorku 15. novembra 2005.
Foto: TASR/archív
Po návrate domov sa Darwin dlhé roky venoval katalogizovaniu privezených prírodnín a triedeniu zápiskov. Na základe svojich pozorovaní dospel k evolučnej teórii, vysvetľujúcej vznik a vývoj života na Zemi. Pochopil a vysvetlil prirodzený výber.

Publikovanie jeho práce O pôvode druhov v roku 1859 urýchlilo poznanie, že podobnú teóriu vypracoval nezávisle od neho biológ Alfred Russel Wallace, pôsobiaci v Indii. Ihneď sa vypredalo 1250 výtlačkov a podobný osud malo aj druhé vydanie v roku 1860.

V ďalšej publikácii O pôvode človeka Darwin zdĺhavo a opatrne dokazoval, že predkov človeka treba hľadať vo svete zvierat, a tvrdil, že človek a ľudoop mali spoločného predka.

Diela vyvolali rôznorodé reakcie verejnosti. Cirkev bola pobúrená, že sa spochybňuje stvorenie. Opozícia sa našla v radoch vedcov, vyčítajúcich Darwinovi, že jeho teória sa nedá dokázať.
Charles Robert Darwin do svojej smrti 19. apríla 1882 v obci Downe vo Veľkej Británii, kde skonal vo veku 72 rokov, pokračoval vo vydávaní diel o biológii, zoológii a botanike. Pochovaný je vo Westminster Abbey.