Sobota 27. apríl 2024Meniny má Jaroslav
< sekcia Magazín

Z tela ľadového muža Ötziho získali vedci najstaršie vzorky krvi

Na základe rozboru Ötziho ramena vedci zistili, že tohto lovca z doby bronzovej zastrelili šípom. Foto: TASR/AP

Experti pomocou veľmi presného mikroskopu získali z tela Ötziho, objaveného v roku 1991 v talianskych Alpách, doteraz najstaršie vzorky červených krviniek staré približne 5300 rokov.

Rím 2. mája (TASR) - Vedci izolovali doposiaľ najstaršie vzorky ľudskej krvi z tela "ľadového muža" Ötziho, objaveného v roku 1991 v talianskych Alpách.

Nemeckí a talianski experti pomocou veľmi presného mikroskopu atomárnych síl skúmali tkanivo odobraté z rany po šípe, ktorý zrejme zabil pravekého lovca, a tiež z tržnej rany na jeho pravej ruke.

Výskumník ide odobrať vzorku z 5000 rokov starých pozostatkov lovca z doby bronzovej známeho pod menom "Ötzi" v talianskom Bolzane
Získali pritom doteraz najstaršie vzorky červených krviniek staré približne 5300 rokov. "Vyzerali ako vzorky krvi zo súčasnosti," konštatoval podľa agentúry Reuters nemecký profesor Albert Zink z inštitútu EURAC v talianskom Bolzane.

Na overenie svojich zistení použili metódu tzv. Ramanovej spektroskopie, ktorá potvrdila, že skutočne išlo o krvné bunky, a nie o stopy peľu.

Podľa profesora Zinka bude novú metódu možné v budúcnosti využívať napríklad aj pri analýze krvných vzoriek v kriminalistike aj pri výskume egyptských múmií.

Mimoriadne zachovanú prirodzenú múmiu Ötziho náhodou objavili v roku 1991 nemeckí turisti v ľadovci Ötztalských Álp v blízkosti hraníc Talianska a Rakúska. Podľa expertov išlo o muža vo veku približne 45 rokov, ktorý žil v neskorej dobe kamennej (eneolite). V súčasnosti je Ötzi umiestnený v Juhotirolskom archeologickom múzeum v Bolzane.