Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia Magazín

VIDEO: VESMÍRNY MÍĽNIK: Na Marse našli stopy dávneho života

Mars, ilustračné foto. Foto: TASR/: ESO/M. Kornmesser/N. Risinger

Rover Curiosity ich objavil uchované v skalách Červenej planéty.

Bratislava 8. Júna (Teraz.sk) – Aktuálne objavy vesmírneho vozidla naznačujú, že na planéte existovali podmienky, ktoré podporili vznik života a takisto aj dôkazy, ktoré hovoria v prospech hľadania toho súčasného. Tie zase zachytili v marsovskej atmosfére.

Životodarné kamene

S fascinujúcimi objavmi prišlo júnové vydanie známeho vedeckého časopisu Science. Odobraté vzorky obsahujú podľa vedcov zložité organické makromolekuly, ktoré sa podobajú fosíliám stavebných látok ropy alebo plynu u nás na Zemi.

Obsahujú uhlík, vodík a takisto aj stopy kyslíka, dusíka a iných prvkov, ktoré sú bežne spájané so vznikom života. Zatiaľ ale nepoznáme ich zdroj.

Rover Curiosity, ktorý skúma povrch planéty Mars.

Vesmírne vozidlo sa sústredilo na oblasť krátera Gale, ktorý mohlo pred miliardami rokov tvoriť jazero s kvapalnou vodou. Curiosity použil robotické vŕtačky a odobral vzorky približne z hĺbky piatich centimetrov.

„Nájdenie starých organických zlúčenín uložených v skalách nám dáva nádej, že Mars mohol byť obývateľný,“ vysvetlila v správe NASA Jen Eigenbrodeová z Goddardovho centra pre vesmírne lety a zároveň aj jedna z autorov vedeckého článku.

Tajomný metán

Ďalším pozoruhodným zistením je identifikácia molekúl metánu v atmosfére planéty. Vedci pozorovali výkyvy jeho výskytu počas troch marsovských rokov (ide približne o šesť pozemských rokov). Vedci ho dávajú do súvisu so skalnatým prostredím, ale nevylučujú ani možnosť jeho biologického pôvodu.

Rover spozoroval, že nízke hladiny metánu sa opakovane objavujú počas teplých „letných“ mesiacov a v zime zase klesajú. Vedci tieto zmeny nazvali akýmsi „sezónnym dýchaním“.

Rover Mars Curiosity sa zahral na povrchu Červenej planéty na malého krtka.
Foto: NASA - www.nasa.gov

„Týmito novými zisteniami nám Mars hovorí, že musíme pokračovať v ceste a aj v hľadaní dôkazov,“ uviedol Thomas Zurbuchen, správca misií NASA.

Vedecké nadšenie po týchto objavoch sprevádza aj pripravovanú misiu Mars 2020. Rover ExoMars, ktorý vzniká pod hlavičkou Európskej vesmírnej agentúry, by mal podľa nich objaviť ešte úchvatnejšie dôkazy – viac organických látok, ktoré by boli dostatočným dôkazom o existencii života na inej planéte.