Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 16. apríl 2024Meniny má Dana a Danica
< sekcia

Spotrebiteľskej organizácii sa podarilo pre klientov získať 86.000 eur

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Problémy spotrebiteľov sa opakujú, prevládajú reklamácie obuvi a odevov, problémové je najmä posudzovanie chybného tovaru.

Poprad 20. januára (TASR) – Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) sa vlani v štyroch kontaktných miestach v Poprade, Košiciach, Trnave a Bratislave podarilo pre spotrebiteľov rôznymi formami vymôcť dohromady vyše 86.000 eur.

„Rok 2019 bol pre nás veľmi zaujímavý, podarilo sa nám získať zdroje na viacero nových projektov. Dohromady sme prijali 463 spotrebiteľských podnetov, poskytli cca 1600 konzultácií a zorganizovali 50 školení pre malých podnikateľov,“ uviedla pre TASR Petra Čakovská z S.O.S. s tým, že riešia prevažne spory nízkej hodnoty, ako napríklad reklamácie topánok, elektrotechniky či šperkov, teda produktov, ktoré stoja niekoľko desiatok eur. „Aj preto je pre náš tím táto suma veľmi motivačná,“ skonštatovala.

Problémy spotrebiteľov sa opakujú, prevládajú reklamácie obuvi a odevov, problémové je najmä posudzovanie chybného tovaru. Predajcom totiž legislatíva umožňuje vytvoriť si vlastnú spoločnosť, ktorá reklamácie posúdi, takže spotrebiteľ nedostane objektívne hodnotenie. „Druhé miesto naďalej patrí finančným službám, spotrebitelia sa stále nadmerne zadlžujú a výsledky legislatívnych opatrení, ktoré sa zaviedli, budú zrejme v praxi viditeľné až o niekoľko rokov. Treťou najproblematickejšou oblasťou je elektronika. Akoby sa tieto produkty kazili čoraz častejšie. A stretávame sa aj s tým, že spotrebiteľom nie sú predávané nové mobilné telefóny, hoci sa tak tvária,“ doplnila Čakovská.

Veľa podnetov však S.O.S. zaznamenáva aj pri kúpe áut z druhej ruky, kde sa ukazuje, že predajcovia si legislatívu na ochranu spotrebiteľa vysvetľujú po svojom. Miesto toho, aby nekalé obchodné praktiky a neprijateľné zmluvné podmienky odstránili, hľadajú podľa Čakovskej cesty, ako zákon obísť a dostať spotrebiteľa pod tlak. „Často podpisovanie zmluvy a posudzovanie bonity klienta prebieha priamo u predajcu, väčšinou sa viaže so spotrebiteľským úverom. Spotrebiteľ je tak na pobočke aj niekoľko hodín o hlade a smäde, neustále mu predkladajú nové ponuky písané komplikovaným právnickým jazykom. Nie výnimočne, až vo večerných hodinách, keď je už unavený a hladný, podpíše 30-stranovú zmluvu, a doma zistí, že si kúpil na splátky nepojazdné auto,“ objasnila.

S.O.S. v minulom roku zaznamenala aj pomerne väčšie množstvo podnetov týkajúcich sa nákupu diaľničných známok. Vodiči boli sankcionovaní, hoci chybu pri registrácii známky nezapríčinili. „Ak sa niekto pomýli, namiesto O napíše nulu, nie je možné to opraviť a ľudia si musia kúpiť novú známku za plnú cenu. Zároveň musia platiť aj pokutu, ak si chybu včas nevšimli, a príde sa na ňu až na diaľnici,“ objasnila Čakovská. Zaujímavosťou podľa nej je, že odbory cestnej dopravy a pozemných komunikácií na okresných úradoch po Slovensku na reklamáciu takejto chyby reagujú odlišne. Niektoré argumenty S.O.S. uznajú a vodičovi pokutu odpustia, iné na sankcii trvajú. „Tomuto problému sa chceme tento rok venovať hlbšie. Plánujeme zhromaždiť čo najviac takto poškodených a neskôr vyjednávať na úrovni predajcu a ďalších inštitúcií, ktoré dohliadajú a tvoria podmienky pre tento segment trhu, aby to zmenili. Takto je to podľa našich právnych analýz v rozpore s platnou legislatívou na ochranu spotrebiteľa,“ skonštatovala Čakovská.

S.O.S. sa chce v tomto roku zamerať aj na kolektívne prípady a zastupovať skupiny poškodených spotrebiteľov. Vytipovali si dve oblasti, okrem diaľničných známok je to aj telekomunikačný trh. Zároveň sa bude tím spoločnosti cielene venovať aj energetickej chudobe a radiť spotrebiteľom, ako si znížiť účty za energie. „Nový rok začíname projektom 'Zvedavé nosy', v rámci ktorého plánujeme umiestniť po Slovensku 200 meračov NO2, keďže ochrana životného prostredia sa stáva jednou z kľúčových tém aj v rámci oblasti ochrany práv spotrebiteľov. Chceme poukázať na to, že hoci na tom možno nie sme ešte až tak zle ako iné európske krajiny, ako spotrebitelia vôbec nemáme prístup k informáciám o tom, akú kvalitu má vzduch, ktorý dýchame,“ dodala Čakovská.