Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 3. máj 2024Meniny má Galina
< sekcia Prešovský kraj

FOTO A VIDEO: Zosunutý most v Tatrách spojazdnili

Na archívnej snímke pracovníci železníc monitorujú trať spadnutého mosta na trati Tatranských elektrických železníc (TEŽ) medzi Tatranskou a Novou Poliankou vo Vysokých Tatrách 5. augusta 2016. Foto: TASR - Oliver Ondráš

Elektrické vlaky jazdia podľa cestovného poriadku, konkrétne cez most so zníženou rýchlosťou.

Bratislava 11. augusta (TASR) - Železničiari dnes večer spojazdnili most medzi Tatranskou Poliankou a zastávkou Danielov Dom, ktorého časť sa zosunula minulý týždeň (5.8.). Doprava je už bez obmedzení a náhradnej autobusovej dopravy. Elektrické vlaky jazdia podľa cestovného poriadku, konkrétne cez most so zníženou rýchlosťou.

"Denne na oprave mosta pracovalo 20 až 25 zamestnancov," informovala TASR hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková. Poškodený bol takzvaný parapet mosta, jeho klenba zostala celá. Železničiari odhadovali, že oprava potrvá niekoľko týždňov, podarilo sa im to však skrátiť na sedem dní. Oprava mosta s pomocou mostného provizória je však len dočasným riešením. ŽSR do budúcna plánujú celkovú rekonštrukciu mosta, kde zmenia jeho parametre za použitia moderných postupov.

Na súčasnú opravu museli železničiari doviezť 130 ton kameňa, mostné provizórium a podvaly na pripevnenie koľajníc k mostnému provizóriu. "Priamo na moste bolo potrebné demontovať železničný zvršok, vybagrovať časť zemného telesa s štrkového lôžka. Následne bolo osadené mostné provizórium, koľajový rošt. Počas prác zamestnancov dvakrát vyhnala a ďalšie práce znemožnila silná búrka," vysvetlila Pavliková.

Most prešiel po dokončení opravy kontrolou - či spĺňa statické, technologické a technické parametre. Tiež došlo ku kontrole merania parametrov koľaje, jej výškového a smerového uloženia. Most má za sebou i hlavnú prehliadku. "Namerané hodnoty plne vyhovujú bezpečnej železničnej doprave," uviedla hovorkyňa.



Príčiny samovoľného zosuvu 7,3 metra dlhého mosta stále vyšetrujú. V čase pádu sa na ňom nenachádzal žiaden vlak, nikomu sa nič nestalo. "Bezprostredne po udalosti bol na mieste prítomný aj súdny znalec," uviedla Pavliková. ŽSR spravujú na Tatranských elektrických železniciach 18 mostov, všetky majú podľa nej potrebné revízie a spĺňajú podmienky pre bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Uvedený most mal revíziu z novembra 2015. ŽSR vylúčili, že by cestujúci boli na ich tratiach akýmkoľvek spôsobom ohrození na bezpečnosti.