Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 2. máj 2024Meniny má Žigmund
< sekcia Prešovský kraj

Prešovská škola koordinuje projekt pre autistov

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Prešovská škola pre autistov začala svoju činnosť v roku 2007 a patrí k prvým školám na Slovensku, ktoré sa venovali výlučne deťom s touto diagnózou.

Prešov 3. apríla (TASR) – Svetový deň povedomia o autizme si Prešovčania pripomenú v pondelok 4. apríla benefičným koncertom v kine Scala, na ktorom sa predstavia deti s touto diagnózou. Prídu ich podporiť aj viacerí domáci umelci. Podujatie organizujú Súkromná základná škola s materskou školou pre žiakov a deti s autizmom, Francesco – regionálne autistické centrum a nezisková organizácia Krajské autistické Centrum Prešov.

Ako informovala zriaďovateľka školy pre deti s autizmom Eva Turáková, program sa začne o 17.30 h. Okrem detí z ich školy vystúpia na koncerte hudobník Martin Husovský, Ľudová hudba Stana Baláža a na scéne sa vystriedajú aj tanečníci a country kapela.

Prešovská škola pre autistov začala svoju činnosť v roku 2007 a patrí k prvým školám na Slovensku, ktoré sa venovali výlučne deťom s touto diagnózou. Zapája sa do mnohých projektov, aby uľahčila život postihnutým deťom aj ich rodičom. V súčasnosti koordinuje projekt zameraný na overovanie metodík a prípravu ľudí s mentálnym postihnutím a autizmom na uplatnenie sa na trhu práce, do ktorého je zapojených šesť krajín Európskej únie.

Turáková informovala, že v marci sa zástupcovia ich školy zúčastnili v anglickom meste Hartlepool v rámci projektu Moja práca je moja budúcnosť, kde si na medzinárodnej úrovni vymenili skúsenosti a príklady dobrej praxe v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy žiakov s mentálnym postihnutím i autizmom. Ide o deti, ktorým po ukončení školskej dochádzky hrozí sociálna izolácia a ich šanca nájsť si prácu je takmer nulová. Projekt je spolufinancovaný z programu Erazmus+. Špeciálni pedagógovia z Veľkej Británie, Slovenska, Poľska, Chorvátska, Turecka a Rumunska sa počas trvania projektu zaviazali spoločne vytvoriť súbor nástrojov, pomôcok a metodík, ktoré zlepšia predprofesijné a profesijné zručnosti žiakov s mentálnym postihnutím a autizmom. Informácie budú prístupné na webovej stránke vo forme otvoreného edukačného portálu.

"Mali sme možnosť vidieť, ako sa žiaci s mentálnym postihnutím i autizmom pripravujú na svoje budúce povolanie v našej partnerskej škole v Anglicku. V priestoroch školy boli vybudované malé podniky, ktoré simulovali skutočné podnikateľské prostredie, v ktorom žiaci získavali svoje prvé skúsenosti s prácou. Škola mala svoju vlastnú kaviareň, kde sa žiaci rôznych stupňov postihnutia podľa svojich možností podieľali na jednotlivých činnostiach, od prípravy sušienok, nápojov, po utieranie stolov či umývanie riadu," uviedla koordinátorka projektu Monika Smreková.

Anglickí študenti mali možnosť získať pracovné zručnosti v rôznych pracovných dielňach, ako záhradníctvo, kozmetika, reprografická dielňa či lesná škola. Podľa Smrekovej najinšpiratívnejším príkladom dobrej praxe však bola školská chránená dielňa mimo priestorov školy, išlo o kaviareň Vestry, ktorú škola otvorila v galérii v centre mesta Hartlepool. "Študenti našej partnerskej školy, Catcote Academy, tam mali možnosť absolvovať odbornú prax v reálnych podmienkach," povedala Smreková. Touto skúsenosťou by sa radi inšpirovali aj všetci partneri projektu vrátane Slovenska.