Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 19. apríl 2024Meniny má Jela
< sekcia SEKCIA: Zdravie

Spustili portál na pomoc mladým ľuďom rozmýšľajúcim o samovražde

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Do internetového vyhľadávača Slováci zadávajú mesačne pojmy ako sa zabiť 260-krát, samovražda 1000-krát či zmysel života 720-krát.

Bratislava 2. júla (TASR) – Psychológovia z internetovej linky dôvery IPčko.sk spustili portál Chcemsazabit.sk na pomoc mladým ľuďom rozmýšľajúcim o samovražde. Chcú, aby táto stránka bola prvá, ktorú nájdu na internete ľudia hľadajúci informácie, ako ukončiť svoje životy. "Chceme, aby našli odbornú pomoc jednoducho a rýchlo," informoval o tom TASR psychológ Marek Madro.

Nový portál ponúka možnosť okamžite sa spojiť s odborníkom, ktorý je pripravený zasiahnuť a zachrániť zúfalému človeku život. "Portál poskytuje aj kvalitné informácie o tom, ako dočasne prekonať úzkosť, či informácie pre blízkych a odborníkov. Budeme ho neustále dopĺňať a aktualizovať," priblížil Madro.

Psychológovia z IPčko.sk tak reagujú aj na alarmujúce štatistiky. Od začiatku roka 2019 zaznamenali nárast kontaktov so zúfalými tínedžermi. K téme samovraždy sa prihlásilo o 21 percent ich klientov viac než minulý rok. "Od začiatku tohto roka naši odborne vyškolení psychológovia hovorili o samovražde s mladými ľuďmi celkom až 913-krát, z toho 301-krát išlo o akútnu krízovú situáciu, keď bol ohrozený ich život a zdravie," podotkol Madro.

Ako spresnil, do internetového vyhľadávača Slováci zadávajú mesačne pojmy "ako sa zabiť" 260-krát, "samovražda" 1000-krát či "zmysel života" 720-krát. Psychologička Lenka Nemcová tvrdí, že vďaka on-line terénnej práci dlhodobo mapujú diskusie, on-line komunity na sociálnych sieťach, videá a články s témami samovraždy. "Spozorovali sme, že na internete je alarmujúci nedostatok pomáhajúcich informácií. Naopak, pri zadávaní pojmov, ktoré súvisia so samovraždou, nájdete v internetových vyhľadávačoch oveľa rýchlejšie a vo väčšom množstve práve návody, ako sa zabiť," priblížila myšlienku spustenia portálu. Nárastom používania mobilných zariadení s prístupom na internet sa podľa nej internet stal predmetom prvej voľby, po ktorom ľudia siahajú, keď chcú anonymne získať informácie a pomoc. "Tých pomáhajúcich a podporných tam však nakoniec nachádzajú len veľmi málo," podotkla.

Občianske združenie (OZ) IPčko od roku 2012 prevádzkuje internetovú linku dôvery IPčko.sk. Za čas existencie linky odborne vyškolení psychológovia a sociálni pracovníci komunikovali cez internet už s viac ako 110.000 mladými ľuďmi. Za prvých šesť mesiacov tohto roka poskytli 7832 četových konzultácií a 2189 konzultácií prostredníctvom mailu. IPčko prevádzkuje pre mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením špecializovanú linku dôvery dobralinka.sk. Tam od začiatku roka pomáhali 886-krát.

Najčastejšie sa na IPčko.sk obracajú mladí ľudia s pocitmi samoty, problémami vo vzťahoch, depresiou, poruchami príjmu potravy, domácim násilím, problémami v škole, ale aj so sebapoškodzovaním či myšlienkami na smrť. OZ IPčko pripravuje aj ďalšie možnosti pomoci, ako je centrum krízovej intervencie, kde bude možné kontaktovať odborníka na krízu osobne, telefonickú službu okamžitej pomoci či mobilnú aplikáciu na zvládanie krízových situácií.