Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Žilinský kraj

Primátor Blcháč stojí za prekládkou a modernizáciou železnice

Ilustračné foto Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Ide o železničnú trať medzi Liptovským Mikulášom a Popradom v úseku Paludza - Liptovský Hrádok, ktorá by mala byť zaradená do zoznamu rezervných projektov.

Liptovský Mikuláš 6. apríla (TASR) - Odklad modernizácie železničnej trate formou prekládky znamená, že sa v našom meste budeme ďalej dusiť jednou dopravnou tepnou, cestou I/18, ktorá vedie cez mesto. Reagoval dnes primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč na zaradenie modernizácie a prekládky železničnej trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom v úseku Paludza - Liptovský Hrádok do zoznamu rezervných projektov.

"Túto informáciu som prijal so znepokojením, pretože od roku 2007 sa snažím, aby sa modernizácia zrealizovala. Až do roku 2015 sme mali informácie, že na túto akciu sú k dispozícii zdroje vo výške 600 miliónov eur. V meste sme urobili všetky potrebné kroky, aby sa táto modernizácia zrealizovala. Aktivisti však podali na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) v roku 2016 podanie so spochybnením tejto prekládky a s tým súvisiacej infraštruktúry. Na základe aktivít NKÚ a Európskej komisie sa vynoril problém a nevylučujeme podobné nátlakové akcie aké vidíme v Prešove, na Kysuciach alebo pri Triblavine," uviedol Blcháč.

Dôvodom zaradenia uvedeného projektu medzi rezervné je podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martiny Pavlikovej súbeh viacerých faktorov. Prvým je, že z dôvodu neukončených procesov majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov nie je možné získať stavebné povolenie. Ďalším faktorom je požiadavka Európskej únie zabezpečiť v predmetnom úseku nový proces posudzovania vplyvov na životné prostredie.

"Na tento proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanovisko mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dopad na termíny realizácie modernizácie predmetného úseku," vysvetlila Pavliková. Tretím faktorom je podľa nej alokácia finančných prostriedkov pre stavby modernizácie železničnej infraštruktúry. "V súčasnosti je už čiastka, alokovaná pre projekty konečného prijímateľa ŽSR, naplnená. V prípade získania dodatočných finančných prostriedkov, prípadne nerealizovania iného prioritného projektu, je možné uvažovať o realizácii predmetného projektu," dodala hovorkyňa ŽSR.

"Keby sa zrealizovala prekládka železnice, popri nej vznikne ďalšia trasa v západovýchodnom smere od Demänovej až do Okoličného. V roku 2008 sme nechali urobiť štúdie na napojenie tejto cesty na cestu I/18 tak, aby celá I/18 obišla mesto a na zvršku pôvodnej starej trate, ktorá by bola v prípade prekládky voľná, by vznikla tretia západovýchodná spojnica v Liptovskom Mikuláši. Mesto by sa nadýchlo a malo by pred sebou výrazný rozvoj," doplnil primátor Liptovského Mikuláša.